Sebastians nyskrevne familiemusical om Hodja fra Pjort er på turné fra i en ‘uspændende' produktion og iscenesættelse.

★★★☆☆☆

Det er faktisk ikke til at sige, om det er børnebogen “Hodja fra Pjort” af Ole Lund Kirkegaard (1970) eller Sebastians titelsang til filmatiseringen fra 1985, der er mest kendt. Men de fleste børn og – måske især – voksne vil nok have Sebastians arabiske toner dansende i hovedet, når snakken falder på drengen på det flyvende tæppe. Som ikke hedder Aladdin.

I Folketeatrets opsætning af denne nye familiemusical fra 2016 er det DR Ramasjang-værten , der er sat i titelrollen. Hvilket har givet et hæderligt resultat. Han er fornøjelig og i øjenhøjde med publikum, som man nogle gange kan fornemme falder ikke-skuespillere nemmere, end hos de professionelle skuespillere. Til gengæld er karakterarbejde en by i Bulgislav. Men, som sagt, det er hæderligt.

Musikalsk er det stadig titelsangen, der tager flest kegler hjem. Den største og væsentligste pointe i fortællingen om Hodja får vi i denne titelsang, og således slutter også musicalen: “Ingen skal stjæle fra børnenes fantasi.”

De nyskrevne og nyere sange, der er kommet med i musicalen, er særdeles ‘Sebastianske'. Men af hans musikalske bagkatalog, som indeholder hundredevis af sange og hits fra 5 årtier – for ikke at tale om hans musical-succes “Skatteøen” (1986) – så er disse musical-sange ikke helt oppe at slå på gongongen.

Hodja fra Pjort - Kristian Gintberg

Foto: Gudmund Thai

Desværre er Folketeatrets produktionsapparat ikke kommet helt op i omdrejningerne i denne opsætning. Scenografien, der har orientalske tæpper som et gennemgående tema, er gennemført, men også kedeligt og unuanceret. Tæpperne suppleres endda med et billede af et tæppe på bagscenen.

Dertil kommer et monotont lysdesign og et forsigtigt kostumedesign, der altsammen er holdt i så meget blåt, at det er svært at huske andre farver. Og de blå farver i den konstante røgsky på scenen får endda hele forestillingen til at virke mere fjern – ligesom den foregik inden i en tv-skærm. Derved bliver skuespillet for distanceret, og kun musikken når rigtigt ud over rampen.

Helt fjern fra virkeligheden er “Hodja fra Pjort” dog ikke. Før musicalen går rigtigt i gang, bliver vi introduceret til byen Pjort og kulturen i fantasilandet Bulgislav, hvor kvinder og mænd går i kjoler, og hvor kvinderne har tørklæder på for ikke at få sand i håret. Og hvor snabelsko er de mest behagelige at gå i. Og hvor man ryger vandpiber og sover på tagene. Men, som de siger, ellers er de som alle andre mennesker i hele verden. Det er skønt med en lille mangfoldigheds- og medmenneskelighedsbelæring til de mindste, nu vi alligevel har fået dem placeret i mørket imellem mor og far.

Hodja fra Pjort - Donald Andersen

Foto: Gudmund Thai

Iscenesættelsen af og koreografierne af er, ligesom det øvrige, hæderlige. Det fungerer, og der er kommet en fuldkommen musical ud af det – men der er ingen spændende overraskelser og ingen leg eller udforskning. Og dermed heller ingen entusiasme at mærke fra produktionen. Nogle gange er teater sjovere at lave, end det er at se på, og her synes det lige omvendt.

På scenen kan dog fremhæves visse skuespillere, som med deres medvirken hæver niveauet for forestillingen. Vi ser som den ældre tæppehandler Al-Faza i Pjort og dennes fætter i byen Petto, og i disse roller er han elskelig og uendeligt sympatisk. er i den modsatte grøft i rollen som ‘Rotten', der stjæler tæppet fra Hodja. Han er fantastisk usympatisk og uhyggelig, og han kan indtage ' store scene på en måde, som kun få kan.

Desuden ser vi en skøn som Hodjas veninde Ayshia, og de to kobbersmede i og er et skægt og finurligt makkerpar.

Men for at slutte i mol – det gør man for sjældent – så er dette en musical, der grundlæggende har for store fejl og mangler i vokalerne. Af en -produktion og en musicalsatsning i denne størrelse er det grotesk små stemmer og store ujævnheder i klangene. Det er simpelthen synd og skam – især når de ledsages af så velspillende et orkester, der evner at sætte et ekstra gnist af liv i Sebastians kompositioner.

“Hodja fra Pjort” er på turné fra ind til den 12. marts 2017. Forestillingen spillede i den 26. januar 2017 og spiller igen den 24. februar 2017.


Musik, sangtekster og dramatisering: Efter bog af: Ole Lund Kirkegaard | Bearbejdning: og Instruktion: Medvirkende: , , , , , , , , , , og Scenografi: v/ og Musikalsk ledelse:  | Orkester: , , , og Koreografi:

Del dette indlæg