ANMELDELSE: Hurra for de blå husarer, Sjællands Teater

Kvinderne styrer showet i “Hurra for de blå husarer”

byder på romantisk og lystig folkekomedie med musicalversionen af Dirch Passer-klassikeren “Hurra for de blå husarer”.

★★★★☆☆

har indtaget det udendørs Amphiteater Frederikshøj i Slagelse, hvor filmklassikeren “Hurra for de blå husarer” er blevet støvet af i en nyskrevet musicalversion af med musik af . Eller støvet af er måske så meget sagt, for historien læner sig ganske nøjagtigt op ad Annelise Reenbergs filmmanuskript, og det lidt bedagede mande- og kvindesyn, der er omdrejningspunktet for handlingen, er der altså ikke pillet ved.

Skulle en enkelt læser ikke have Dirch Passer-klassikeren helt frisk i erindringen, så handler den kort fortalt om et husarregiment, hvor to unge, flotte og dygtige løjtnanter søger den samme stilling. Og da der kun er plads til én, skal de gennemføre en konkurrence, der indebærer at ride 40 km, drikke 3 flasker champagne og have 2 kærlighedsaffærer inden for 8 timer. Villige kvinder, der vil hjælpe med den tredje del af konkurrencen, er der nok af i lokalområdet. Men hvad så, når de to løjtnanter i mellemtiden er blevet forelskede?

Historien indeholder skønne forviklinger og et persongalleri, som let kunne forbindes med en komedie af Holberg. Og lidt lystighed har jo aldrig skadet i en komedie.

Når “Hurra for de blå husarer” stadig er gangbar i 2023, så er det, fordi den i høj grad har kvinderne som hovedroller og intrigemagere. Helt i front er kokkepigen Frida, der bliver spillet rapt og klogt af , ligesom oberstens datter, Charlotte, bliver fremstillet med både temperament og selvsikkerhed af . Det samme blev de i øvrigt begge i filmen af henholdsvis Ghita Nørby og Lone Hertz.

Det er altså ikke kvinderne, der er ofre for denne mandsschauvenistiske konkurrence, men kvinderne der udnytter situationen for kærlighedens og deres kommende mænds karrierers skyld. Og tilmed på søstersolidarisk vis. Her er det mændene, der fremstilles som kønne sexobjekter uden alverden andet at byde på. Kunne man næsten kalde “Hurra for de blå husarer” feministisk? Næppe, men den er heller ikke det modsatte.

På samme måde er det i øvrigt også kvinderne, der imponerer mest i denne musicalopsætning hos . Med autoritet og nærvær har godt greb om Frida, der lige så vel kunne være en Pernille i Holbergs komedier. Og er musicalens absolut største stemme, der fortryller os i forestillingens romantiske ballader, som hun synger i duet med i rollen som løjtnanten Adam Lercke.

Langt svagere er det vokale på herresiden, hvor man altså kun med nød og næppe kommer igennem forestillingens sange. Til gengæld er og  charmerende og passende smukke som de to løjtnanter, mens  også fint fremstiller den oversete ritmester Rabenberg, der må forlade regimentet som konkurrencens taber uden kamp.

er statelig som oberst Parsdorff, der er hård på overfladen og har et blødt faderhjerte nedenunder. Og , der træder i Dirch Passers store sko som menig Spjellerup, udfylder skoene glimrende med både vittighed og en virtuos fornemmelse for timing af replikkerne.

har fået den utaknemmelige opgave at spille begge tvillingerne Clarissa og Henrietta, som begge blev spillet af Susse Wold i filmen. Koefoed løser opgaven glimrende og med nogle imponerende præcise karakterskift indimellem. Men da vi ikke er hjulpet af filmtricks på den solbelyste teaterscene, må hun altså skifte plads med en manequin-agtigt stiv statist, hvilket bliver et temmelig irriterende greb.

Ellers har instruktør formået at skabe en fornøjelig musicalopsætning med sans for både lystspillet og kærlighedsdramaet. Der er endda blevet plads til en samling ægte heste med ryttere, der giver forestillingen et ekstra wow-element, og det er tilmed fint integreret i iscenesættelsen.

Musikken af  har alt, hvad man kunne ønske sig af et syngespil, men det er især balladerne, der finder melodien og får os til at forsvinde ind i denne romantiske komedie, der er en unik teateroplevelse og et besøg værd denne sommer.

“Hurra for de blå husarer” spiller i Slagelse til den 18. juni 2023.

Manuskript og sangtekster:  efter Annelise Reenbergs filmmanuskript | Komponist:  | Iscenesættelse: Kapelmester:  | Medvirkende: , , , , , , , m.fl. | Scenografi: Koreografi: Kostumedesign: Lyddesign:  | Produceret af: