Der hænger en svag summen af berøringsangst i luften, inden teaterkoncerten Hvid Magi for første gang spiller i Anne Linnets egen hjemby. To timer senere er der velfortjente, stående ovationer.
★★★★★☆
Der var ikke meget tvivl om, at Hvid Magi også ville blive en succes i Musikhuset Aarhus. Forestillingen har, allerede inden den krydsede Storebæltsbroen, fået et hav af gode anmeldelser og adskillige anerkendende priser og ord med sig fra sin tid på Betty Nansen Teatret. Men i salen kunne man både før og under forestillingen fornemme en vis berøringsangst over for Anne Linnets musik. Alt dette overskyggedes undervejs af et gevaldigt nærvær af Anne Linnet i forestillingen.
Sort Samvittighed, som er kunstnerkollektivet bag teaterkoncerten, har med andre ord skabt en fortolkning af Anne Linnet og hendes universer, som er så hamrende original og samtidig føles så hamrende ægte, at vi på Anne Linnets vegne føler, at de måske går lige tæt nok på. Men de gør det med både respekt og respektløshed – en uundværlig kombination i den populære men svære teaterkoncertgenre. Og Sort Samvittighed viser desuden en opfindsomhed i fortolkningen, der ellers ikke er kendetegnende for disse teaterkoncerter.
Hvid Magi er iscenesat af den fremadstormende instruktør Elisa Kragerup. Det er ubegribeligt, hvor meget udtryk den kvinde har i sig. Grænseløs billedrigdom og samtidig en kolossal stemme. Spejderpiger på en isflage. Associationsfuldt iscenesat. Lyden står for kapelmester og skuespiller Jeanett Albecks regning, og for at sige det, som det er, så er det ikke nogen behagelig lydoplevelse: Sangstemmerne er sarte og skingre, instrumenterne er infantile og krakelerede, korsatserne er nærmest vulgære. Det er vidunderligt! Fortolkningen af De Røde Dansesko er så fantastisk, at den bør konserveres på en fløjlspude i en glasmontre.
På scenen står seks skuespillere fra Sort Samvittighed – og de gør det allesammen helt fantastisk. Én af pigerne er Signe Egholm Olsen. Hun har et hårdtslående udtryk, som kan tage pusten fra enhver uforberedt teatergænger, og hun brænder sig fast på nethinden. Et herligt syn at forlade teatret med. En anden af pigerne er Kitt Maiken Mortensen. Hendes sårbarhed, sarthed og sanselighed i både scenisk udtryk og sangstemme er uovertruffen. Hun synger både fint og ufint på en utrolig fin måde. Disse to stjerner er prikkerne over i’erne i Hvid Magi.
Produceret af: Sort Samvittighed | Musik og tekster: Anne Linnet og Tove Ditlevsen | Instruktion: Elisa Kragerup | Medvirkende: Jeanett Albeck, Rikke Bilde, Tilde Maja Frederiksen, Kitt Maiken Mortensen, Signe Egholm Olsen og Leila Vestgaard | Kapelmester: Jeanett Albeck | Scenografi: Ida Marie Ellekilde og Marie Rosendahl Chemnitz | Lysdesign: Sara Åkerlund Clemmensen | Koreograf: Signe Fabricius