Endnu en succes fra Sort Samvittighed

Kunstnerkollektivet er tilbage på scenen med endnu en succes. Med “I et forhold” sætter de kærlighedspoesien i scene.

★★★★★☆

Kunstnerkollektivet imponerer igen med en forestilling, der er som intet andet i dansk teater. Med musik af kollektivets egen komponist og kapelmester, , udforsker de kærligheden igennem en række kvindelige, danske lyrikere og forfatteres tekster.

Det bliver som en teaterkoncert, men så alligevel også noget helt andet. For i teaterkoncerterne er det musikken, der danner grundlag for fortolkningerne, mens Sort Samvittigheds ”I et forhold” er bygget op omkring en dramaturgi, som lyrikken blot er med til at formidle.

Derfor er ”I et forhold” hverken en teaterkoncert, en musikteaterforestilling eller en musical. Men hvad dælen er den så? Som kollektiv er både musikalske, dramatiske, komiske, sceniske og æstetiske, og de trækker tråde til flere genrer, men lægger sig dog mest op ad performancekunsten.

De har med deres to foregående successer, ”Hvid magi” (2011) og ”Tove!Tove!Tove!” (2015), etableret sig som gruppe. Og med deres æstetiske kendetegn som eksempelvis de overdrevent sminkede øjne og de ekspressive kostumer, samt et klart formsprog i Elisa Kragerups iscenesættelser, er de først og fremmest og intet andet.

Virkeligheden i poesien

har igen skabt et visuelt udtryk i både scenografi og kostumer, der er ekstraordinært udtryksfuldt og mættet af symbolik. Det skønneste er dog i det simpleste, og billedet af at have følelserne uden på tøjet, ved simpelthen at sætte et hjerte fast uden på kostumet, er vidunderligt konkret i dette diffuse kærlighedstema.

Og det samme gælder Sort Samvittigheds arbejde med tekster. Har man tænkt, at digte kun er for de følsomme og de intellektuelle, så får man et nyt syn på poesi og lyrik efter ”I et forhold”. For pifter al den prætentiøse luft ud af ballonen og får os til at lytte rigtigt til det.

Kærlighed – og ikke mindst kærlighedsrelationer som kærester, ægtefæller og elskere – er ikke altid som bløde bomuldstotter eller som et liv i farvet konfetti. skildrer med deres forestilling det smukke, saftige, heftige, hæslige, gyselige, grusomme og groteske i ethvert forhold.

Og vi genkender det jo – det er derfor, det er så ægte. Vi kender både det nyforelskede kys, det dybe kys, det rutineprægede kys og det kys, der blot blev til et sammenstød i forbifarten. Og vi genkender os selv i ordene af Blixen, Aidt, Tafdrup, Ditlevsen, Brøgger og mange flere. Derfor lykkes igen – nu for tredje gang – med en sjov, følsom og musikalsk forestilling ud over det sædvanlige.


Af: | Med tekstuddrag af: Naja Marie Aidt, Karen Blixen, Louise Breyen, Suzanne Brøgger, Inger Christensen, Tove Ditlevsen, Ellen Heiberg, Agnes Henningsen, Lone Hørslev, Mette Moestrup, Ursula Andkjær Olsen, Stine Pilgaard og Pia Tafdrup | Iscenesættelse: | Medvirkende: , , , og | Scenografi og kostumer: | Komponist og musikalsk produktion: | Koreografi: | Lysdesign: | Lyddesign: | Produceret af:

Del dette indlæg