Jean de France: ”Je suis avant-garde!”
Der er vendt op og ned på kritikken i Grønnegårds Teatrets ”Jean de France”, der trods løse ender bliver en både morsom og moderne komedie.

Der gik selvsving i salen på Nørrebro Teater, da Nicolai Jørgensen i 2018 – stadig som skuespillerelev – fuldkommen stjal opmærksomheden på den stjernespækkede scene i ”Revisoren”. Sikke en galning, tænkte vi. Han var så meget for meget, at det var vidunderligt.
Hans bevægelser på scenen var overkarikerede. Han tog slapstick’en og forstørrede den. Han tog farcen til nye højder. Det var næsten som at se et menneske sætte sin egen menneskelighed til side, for at vi kunne få noget at grine ad.
Den figur har han siden holdt. Senest i ”Ebberød Bank 2.0” på Det Kongelige Teater, hvor hans biroller ingenlunde forsvandt i kulissen, men fik al den krop, de kunne trække.
Du skal være logget ind for at kunne læse anmeldelser på mortenhede.dk.
Har du allerede et login? Log ind her.