ANMELDELSE: Jean de France, Musikhuset Aarhus

Fornyet Holberg-klassiker i Musikhuset med en stjernespækket “Jean de France” på turné fra .

★★★★★☆

Foleteatret gæster med Ludvig Holbergs klassiske komedie “Jean de France” fra 1722. Forestillingen er iscenesat som et genskabt markedsteater fra den tid, hvor truppen kommer gøglende og spillende ind på scenen og kaster om sig med vittige replikker, store armbevægelse og endnu større følelsesudbrud. Teksten, der ellers kan synes snørklet i vores tid, er bearbejdet af .

Og hvilken bearbejdning! Holbergs manuskript er sønderrevet. Snart taler de 1700-talssprog, og snart taler de om penge, der sendes til Panama. Snart opføres der storladent kærlighedstragedie imellem de unge elskende, og snart står tjenestepigen Marthe og inviterer en mandlig publikummer – og i øvrigt også hans hustru – med i seng efter forestillingen. Det er skandaløst og samtidig fuldstændig mageløst. Forestillingen er næsten så langt fra klassisk Holberg-teater, som den kan komme, og alligevel fremstår den, i hvert fald på et indholdsmæssigt plan, overraskende tekstnær. Måske derfor kalder denne bearbejdning en “oversættelse”, fordi selvom den i forvejen er på dansk, er den nok oversat til vores tid og vores virkelighedsopfattelse nu knap 300 år senere. Holberg ville vende sig i graven – men nok mest af fryd.

Morten Brovn, Pelle Emil Hebsgaard og Søren Hauch-Fausbøll Foto: Gudmund Thai
, og

Ind kommer som tjenestepigen Marthe, og hendes komiske timing, hendes udtryk og hendes sanselighed på scenen er overlegent skarp og fuldkommen træfsikker. giver erfarent sin Magdelone-karakter fuld kraft på de klassiske teaterkonventioner i en alligevel moderne fortolkning. Og de unge elskende, spillet af (Elsebet) og (Antonius), kører hårdt på med tegneserie-skuespil a la Den Gerrige på Aarhus Teater (2013).

Pelle Emil Hebsgaard og Lise Baastrup Foto: Gudmund Thai

Samtidig sættes et orkester på tre mand ind med mere eller mindre mobile instrumenter, og de deltager levende i forestillingen – og akkompagnerer den i øvrigt særdeles udmærket. Sæt dertil en gennemført og stilsikker scenografi, konceptet taget i betragtning, samt en iscenesættelse, der forstår både sin egen tid, sin fortid og sin mission med at forene aktualitet med historisk bevarelse. Med alt dette, så har man det, der kan kaldes et gedigent stykke folketeater. Og tilligemed ganske underholdende, omend Holbergs komik desværre er hensat lidt til skyggen af Mørkebys og Gulbrandsens humoristiske gendigtning.

“Jean de France” er på turne med i hele landet til den 18. maj 2016 og spillede i Musikhuset Aarhus den 20. april 2016.

Forfatter: | Oversættelse: Ide og iscenesættelse: Medvirkende: , , , , , , , , og Kapelmester: Musikere: , og Scenografi: Lysdesign: Lyddesign: | Koreografi: | Produceret af: