ANMELDELSE: Jonatan Spangs Danmark, Musikhuset Aarhus

fortsætter sin opadgående kurve med et comedyshow i topklasse.

★★★★★★

Det er Danmark og danskere, der er i fokus i comedyshowet “Jonatan Spangs Danmark” på Musikhuset Aarhus. har snart 20 års erfaring fra stand-up-scenen, og han har haft tre tidligere onemanshows på danmarksturné med stor succes – og har i øvrigt med sin karriere som blandt andet skuespiller og teaterchef bevist en ekstraordinær evne inden for scenekunst. Ikke desto mindre må hans fjerde onemanshow, “Jonatan Spangs Danmark”, uvilkårligt betragtes som hans hidtil bedste onemanshow, og han markerer måske samtidig et nyt højdepunkt i dansk comedys udvikling.

Efter en voldsom aften i , hvor den ene overraskelse snart sagt overtog den anden, sidder man som anmelder en anelse lammet tilbage foran skærmen. Hvad pokker har vi egentlig oplevet? Der er i virkeligheden ikke noget hokuspokus. En komiker står og sammenligner statsminister Lars Løkke Rasmussens gentagne bilagsskandaler med en mand, som spiser en anden persons kage, og som ser uforstående på kagens ejermand, mens han kontinuerligt tager flere stykker kage, der ikke er hans. Lars Løkke Rasmussen æder andre menneskers kager, og han bliver ved, selvom han ved, at det er forkert. sætter såresimple analogiske billeder på nogle af de mest komplicerede dele af vores samfund, politiske situation og vores allesammens adfærd, og han gør det med knivskarp levering hvad angår både kropssprog, mimik og timing.

Jonatan Spang Foto: Tina Leegaard Dyrving

Han sætter spørgsmålstegn ved demokrati, ytringsfrihed, ligestilling, antiracisme og alt det andet, vi ellers går rundt og priser til dagligt. Han sætter ord på det, vi andre undlader at sige, og så nuancerer han det alligevel i en så intelligent grad, at ingen andre kunne have sagt det så godt, som han gør det.

Ser vi på forestillingen som helhed, så er der også her tale om et grundlæggende gennemført show. Rejsen introduceres af et originalt – det moderne erhvervsliv ville kalde det innovativt – opvarmningsnummer ( aka. “Ukulele-Hanne”). Herefter følger et veltilrettelagt forløb, hvor interaktionen mellem publikum og komiker folder sig umærkeligt ud, ind til vi til sidst forlader teatret med en følelse af fællesskab med både hinanden og med . Han har tidligere vist, at hans onemanshows er mere, end en samling af jokes, som kan proppes ind under et eller andet vilkårligt tema, og at han som scenekunstner har et formål med sin taletid. I comedyshowet “Jonatan Spangs Danmark” kommer det til udtryk på fineste vis.

er på danmarksturné foreløbigt til og med den 16. december 2015, og han spiller i den 26., 27. og 28. november 2015.