ANMELDELSE: Lev i fred med Deres nerver, Aarhus Teater

Store skuespilpræstationer fra afgangsholdet på Skuespilleruddannelsen i Aarhus. “Lev i fred med Deres nerver” må betegnes som en vellykket præsentationsforestilling.

★★★★★☆

Studio står næste års otte afgangselever fra skuespilleruddannelsen ved Den Danske Scenekunstskole i Aarhus. De befinder sig i et sort rum omgivet af farverige træningsbolde i forskellige størrelser. Forestillingen handler om psykopatologi og relationer, og hver af disse otte skuespillerelever repræsenterer en psykisk lidelse eller mental tilstand – lige fra sadisme til hypokondri. De otte personer lukkes inde i et rum sammen og skal sammen lære at forholde sig til sig selv og hinanden.

Det hele udspiller sig igennem et nyskrevet manuskript af dramatiker-debutanten og forfatteren og en legesyg iscenesættelse af instruktør . Det hele lugter lidt af psykofarmaka – forestillingen er muligvis skabt på et kollektivt misbrug af lykkepiller. “Lev i fred med Deres nerver” har en usædvanligt symbiotisk karakter: Skuespillerne, manuskriptet og iscenesættelsen pulserer umærkeligt sammen og skaber et rum, hvor forestillingens helhed roligt og frit kan drive fremad. Der er ingen forsøg, der ikke lykkes, der er ingen mål, der ikke nås, og der er ingen budskaber, der ikke forstås. Klart og tydeligt scenekunstnerisk håndværk.

Scenografisk lader dog en del tilbage at ønske. Foruden de oppustede fitnessbolde var scenen tom, og havde det ikke været for et velfungerende lysdesign, muligvis udført af samme , havde forestillingen rent æstetisk været dette års største teaterskuffelse. Men det praktisk talt tomme scenerum giver i sagens natur en masse plads til, at alt det andet kan lykkes. Man kunne kalde det ‘funktionelt'.

Afgangsholdet 2015, Statens Scenekunstskole Aarhus Foto: Rumle Skafte
Skuespilleruddannelsens afgangshold 2016, Den Danske Scenekunstskole i Aarhus

Den tåbelige, uskrevne regel om, at anmeldere ikke bør personanmelde skuespillerelever under uddannelse, må forventes at lade en del roser til denne forestilling være usagte fra anmeldernes side. Heldigvis har denne anmelder tidligere brudt uskrevne regler, når noget væsentligt har trængt sig på ved tasterne. For uddannede såvel som autodidakte skuespillere anmeldes, amatørskuespillere ligeså, og det samme gør dramatikereleverne. Hvorfor så ikke de skuespillere, som er i lære og håbefuldt står over for en karriere, hvor anmeldernes ubønhørlige kritik ikke kan undgås? Derfor:

Dette års afgangshold besidder en stor fysisk kompetence. Så bedårende og undskyldende står på scenen med sin mytomaniske løgnhals og betegner med små, kløgtige og humoristiske træk en person, som publikum kun kan elske. Sara Hjort Ditlevsens øjne fortæller mere end ord, når hun fører sin særligt sensitive pige rundt på scenen. er både sjov og kærlig i sin papegøjespejlende karakter, når han kopierer sin histrioniske tvillingesøster, spillet af , som selvsikkert beretter, at hun ikke blot er verdens centrum, men at hun er solen, som alle de andre ligesom planeter drejer sig omkring. fylder rollen som hypokonderen helt ud til fingerspidserne, så den hele teaterkarakter fremstår fuldendt og gennemført. udtrykker en tvangsneurotiker med så præcis en ansigtsmimik, så intentioner og skift står krystalklare. Forventningerne til er skyhøje, men han udfører sin skizofrenisk-konspirerende fatalist med en virtuositet, så hans farfar, salige Ove Sprogøe, fortsat kan se sit navn og rygte velforvaret. Men stærkest i erindringen står med sin sadistiske skabning – en præstation som forholdsmæssigt kan måle sig med nogle af de bedste, vi har i Danmark.

Oh well, now I said it! Nu må det stå klart for enhver, at dette afgangshold samlet set er et af de mest lovende hold, jeg endnu har set. “Lev i fred med Deres nerver” spiller på Aarhus Teater til den 28. november 2015.

Dramatiker: Instruktør: Medvirkende: , , , , , , og Scenografi: