ANMELDELSE: Momentet, Aarhus Teater

Aarhus Teater og huskunstner-samarbejdet Sargun Oshana og David Gehrt iscenesætter L.O.C.s musik og tekster i en vellykket gentænkning af teaterkoncert-genren.

5 ud af 6 stjerner

Selvom L.O.C.-teaterkoncerten “Momentet” ikke er en del af Aarhus 2017 og kulturhovedstadsårets ‘rethink’-tema, så er det en forestilling, der beviser værdien af at gentænke. Både teaterkoncert-genren, L.O.C.s musikalske og tekstuelle bagkatalog, samt hans æstetik og kunstneriske brand igennem de seneste cirka 20 år, bliver gentænkt i “Momentet” på en så vellykket måde, som denne anmelder ikke ellers har set i kulturhovedstadsåret 2017.

Aarhus Teaters Studio-scene er i denne sæson dedikeret til teatrets husinstruktør, Sargun Oshana, og husscenograf, David Gehrt. Sammen skaber de fire værker, hvor vi tidligere på sæsonen så performanceforestillingen “#amlet” med tekst af lyrikeren Caspar Eric. I denne teaterkoncert går formsproget igen, og der er trukket tydelige tråde til flere elementer fra “#amlet”. De to huskunstnere ser ud til at kunne nå ganske imponerende højder i dette samarbejde på Aarhus Teater.

Momentet - Aarhus Teater
Johannes Eberl Smed og Simon Mathew
Foto: Petra Kleis

Igennem en brutal og til tider grænseoverskridende iscenesættelse af musikværkerne, gestaltet af fire skuespillere fra teatrets ensemble og akkompagneret af musiker og producer Johannes Eberl Smed, er “Momentet” et musikalsk scenekunstværk, der sætter spor i sine publikummer. En medrivende fornemmelse for rum og virkemidler gennemstrømmer forestillingen, og de medvirkende skuespillere bliver ligesom i “#amlet” symbiotisk med iscenesættelsen.

Da vi så teaterkoncerterne etablere sig som genre, ikke mindst med Nikolaj Cederholm som frontløber, så vi en række skuespillere, som gjorde sig ekstraordinært godt i denne nye genre. I både “#amlet” og “Momentet” har vi set Simon Mathew i ekspressive roller, hvor skuespilleren og værket ser ud til at matche tæt på 100 %. I “Momentet” ser vi også Kjartan Hansen falde ind i formsproget på en usædvanligt naturlig måde. Måske er vi lige nu ved at se et nyt scenekunstnerisk formsprog slå rod med Sargun Oshana og med nogle skuespillere, der forstår sig på netop denne udtryksform. Også både Nanna Bøttcher og Marie Marschner viser nye sider af deres tekniske evner, hvor de igen lykkes som professionelle og alsidige skuespillere, hvilket må være ethvert ensembleteaters drøm.

Momentet - Aarhus Teater
Kjartan Hansen og Maria Marschner
Foto: Petra Kleis

På Aarhus Teaters hjemmeside står der blandt andet om forestillingen: “Vær opmærksom på at forestillingen er præget af seksualiserede tekster …” L.O.C. er en kunstner, som de fleste danskere må have stiftet bekendtskab med, og derfor er teatrets ‘advarsel’ nærmest overflødig. Det er som at invitere til en julekoncert og advare om kristne budskaber. Og netop L.O.C.s position i den danske musikbranche og hans tekstunivers, som vil meget mere end at provokere, gør ham til en oplagt kunstner at danne en teaterkoncert ud fra. Og selvfølgelig er det en opgave, som huskunstner-samarbejdet Sargun Oshana og David Gehrt kan løfte.

“Momentet” spiller på Aarhus Teater ind til den 2. december 2017.


Tekst og musik: L.O.C. | Iscenesættelse: Sargun Oshana | Medvirkende: Nanna Bøttcher, Marie Marschner, Simon Mathew og Kjartan Hansen | Scenografi: David Gehrt | Musiker: Johannes Eberl Smed | Musikalsk arrangement: Ronnie Flyvbjerg Olsen | Produceret af: Aarhus Teater