ANMELDELSE: #amlet, Aarhus Teater

Særdeles velfungerende performanceteater om ungdommen og råddenskaben i Danmark anno 2017 i “#amlet” på Aarhus Teater.

5 ud af 6 stjerner

Vi bliver igen inviteret ned i Aarhus Teaters kælder på Studio-scenen – stedet for outsider-forestillingerne, og “hvor den nye danske dramatik får frit spillerum,” som det står på teatrets hjemmeside. Her kan publikum opleve forestillingen “#amlet”, som er en nyskrevet performance-forestilling med udgangspunkt i Shakespeares “Hamlet” og sagnfiguren Amled fra Saxos danmarkshistorie.

Med smileys i hele ansigtet sidder Simon Mathews hoved på plakaterne for forestillingen. Og hashtagget i titlen leder på samme vis tankerne hen på online kommunikation, digitale medier og morderne sprogbrug. Og det er allerede lidt kedeligt, før forestillingen begynder. For har vi ikke hørt nok om Facebook og like-jagt? Om selviscenesættelse og medieafhængighed?

#amlet - Aarhus Teater
Simon Mathew
Foto: Emilia Therese

Men “#amlet” tager os i en anden retning! Vi kommer ind i et lyst lokale med forskellige kunstinstallationer, som vi bliver inviteret til at udforske. Her er hjerteformede heliumsballoner med små dagboglignende beskeder fra den kvindelige figur Felia til hendes kæreste Amlet. På væggene kører videoprojektioner af Amlet, der sidder et sted i rummet og med husholdningsfilm spænder et kranium fast til ansigtet – mund mod mund, som da Shakespeares Hamlet kysser kraniet fra sin gamle ven og hofnar Yorick. I rummet kører også en rulle lysbilleder fra Amlets barndom, Felia synger med på en youtube-video af “Killing me softly” med hovedtelefoner på, og på en søjle i rummet står hundredevis af gange: “Hej jeg er et menneske”

Udstillingen lever, og vi bevæger os rundt i den som museumsgæster. Vi konverserer lidt. Nogle taler om installationerne, og andre taler om helt andre ting. Imellem os begynder de to medvirkende, Simon Mathew og Olivia Joof Lewerissa, at bevæge sig rundt. Langsomt interagerer de mere og mere med publikum, mens Felias og Amlets replikker fylder lokalet – snart som en fortælling om en forelskelse imellem to unge mennesker, og snart som en messende ordstrøm fra Amlets underbevidsthed over højtalerne. Og herfra går den egentlige forestilling i gang.

#amlet - Aarhus Teater
Olivia Joof Lewerissa
Foto: Emilia Therese

Og hvilken performance! Genren, der opblomstrede i 1970’erne, evner ligesom ekspressionistisk billedkunst at formidle klare følelser og simple fortællinger som elementer i et større og mere komplekst kunstværk. Som her i “#amlet”, hvor vi kommer på en rejse igennem Amlets sind fra lys ungdomsforelskelse og kådhed, over tvivl, selvforagt og elskov, til hævngerrighed og fortabelse. Performerne på scenen får, i kraft af både iscenesættelse, lys, lyd og ikke mindst replikker, disse elementer til at fremstå krystalklare i øjeblikket, men forestillingen “#amlet” tager os samtidig med på en rejse igennem to af teaterhistoriens mest komplekse psykologiske karakterer, Hamlet og Ofelia.

Det er forfatter Caspar Eric, som debuterer som dramatiker med “#amlet”, og det er en særdeles vellykket debut. Instruktøren Sargun Oshana og scenografen David Gehrt, som sammen danner det kunstneriske makkerpar i denne sæsons fire forestillinger på Studio-scenen, har tilsyneladende fundet et fælles formsprog, som klæder forestillingen godt og bidrager til at give manuskriptet liv og næring.

Det andet kreative makkerpar på Aarhus Teater, lyddesigner Ise Klysner Kjems og lysdesigner Kim Glud, lykkes igen med at skabe de visuelle og auditive omgivelser, som kan få en forestilling til æstetisk at hæve sig op over det banale. Det er nemlig, som om man er i en anden verden – og det sker ikke så ofte i dansk teater, som man skulle tro.

#amlet - Aarhus Teater
Olivia Joof Lewerissa og Simon Mathew
Foto: Emilia Therese

Skuespillerne, eller performerne, er dog forestillingens største aktiver. Simon Mathew, som er en del af Aarhus Teaters ensemble, så vi tidligere på året i rollen som Jesus i “Jesus Christ Superstar“. Her viste han særligt evner som fysisk performer, og det er evner, som vi i høj grad ser udfoldet i “#amlet”. En stærk, udholdende og udtryksfuld præstation fra Mathew! Som elev fra Skuespilleruddannelsen på Den Danske Scenekunstskole Aarhus spiller Olivia Joof Lewerissa over for ham. Og hun får os til at elske den unge Felia med alt, hvad vi har. Hun er følsom og dog energisk, og hun matcher ikke mindst Simon Mathews spillestil – til tider som kontraster og til tider som to dråber vand. Et match, som instruktør Sargun Oshana har evnet at opdage og udnytte.

Forestillingen er en sanseoplevelse og en rejse ind i vor tids ungdom. Og det er uden ord som Facebook, Snapchat, likes, selfies og hævnporno. Og så er det ikke mindst uden at glemme Hamlet. For det hele er med. Den mistede fader, den hævnende søn, den tunge arv, den sindssyge forelskelse, tragedien og “at være eller ikke”. Og fortællingen lever videre. Ikke igennem Laertes, Hamlets ven, men igennem det unge par, der forlader teatersalen sammen, og igennem os, der klapper bevæget ad det tomme scenegulv, mens dørene åbnes.

Performance-forestillingen “#amlet” spiller på Aarhus Teater til den 27. september 2017.


Dramatiker: Caspar Eric | Instruktør: Sargun OshanaMedvirkende: Simon Mathew og Olivia Joof LewerissaScenograf: David GehrtLyddesigner: Ise Klysner KjemsLysdesigner: Kim GludProduceret af: Aarhus Teater

Hvad mener du? Skriv din kommentar her.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.