Hvor unik har man lov at være?
Det er sjovt og reflekterende teater, når vi ser “My heartache brings all the boys to the yard” på Aarhus Teater. Nanna Cecilie Bang har skrevet endnu en komisk og virkelighedsnær forestilling.
★★★★★☆
Millennium-generationen eller curling-generationen. Kær ungdom har mange navne, og nu er denne ungdom på vej ud i verden som voksne, og den skal forholde sig til arbejdslivet, kærligheden og ikke mindst sig selv.
Forestillingen “My heartache brings all the boys to the yard” handler om de tanker og følelser, der okser rundt inden i disse unge. Tanker om, hvor unik man er, og ikke mindst hvor unik vi forventer, vores kæreste skal være.
Naboens liv er federe
Facebook og Instagram udstiller ønskelivet. Og det er ikke som i gamle dage, hvor det var superstjerners liv, man kunne drømme sig ind i igennem magasiner og aviser. Dem vidste man jo godt, dybest set, at man ikke kunne blive som.
Nej, nu er det vores egne venner, der liver et liv med filtrerede solopgange og kvadratiske måltidsanretninger. Tinder viser 3-5 billeder af vores potentielle kæreste, og vi bruger få sekunder på at vurdere ham eller hende.
Så det er om at have styr på, om man vil være mystisk, rejsende, intellektuel, sporty eller økologisk. For hvis du ikke er noget, er du jo almindelig, og almindelighed ser ikke godt ud på billeder.
Livet som ung
Det er skuespilleren Nanna Cecilie Bang, som har skrevet manuskriptet. Hun præsenterede sidste år sin soloforestilling “True.Story“, som hun selv havde skrevet og selv spillede. Her var det single- og datinglivet, der var i centrum.
“My heartbrake brings all the boys to the yard” kan måske betragtes som en 2’er; nu er det kærlighedslivet, det handler om. Denne gang står Nanna Cecilie Bang dog ikke selv på scenen. Det gør i stedet Asta Kamma August, Anna Nøhr Tolstrup og Aarhus Teaters egen Christian Hetland.
I soloforestillingen “True.Story” beviste Nanna Cecilie Bang en særlig sans for det komiske – både som forfatter og som skuespiller. Denne gang er der med hendes ord, med de tre skuespilleres komiske forstand og med instruktør Morten Lundgaards evne til at få det hele til at virke, en endnu større comedy-faktor.
Meget mere end sjov og ballade
Forestillingen “My heartche brings all the boys to the yard” får os til at se os selv. I hvert fald os, der er en del af Millennium-generationen. Og det er vel, hvad godt teater kan gøre – og skal gøre.
Brugen af Aarhus Teaters Studio-scene, der denne gang er blevet strøet med genbrugssofaer, er interessant. Nogle gange skal man vride sig lidt i møblerne for at kunne se skuespillerne. Men det gør måske ikke noget, at vi vrider os lidt, når vi er i teatret. Og desuden er forestillingen bygget op af monologer, som skuespillerne evner at gøre interessante nok til, at man sagtens kan nøjes med at lytte.
Derfor er der tale om endnu en spændende, udfordrende og horisontudvidende forestilling på Studio-scenen, som i denne teatersæson er domineret af husscenograf David Gehrt (scenograf på denne forestilling) og husinstruktør Sargun Oshana (senest aktuel med forestillingen “Techno”).
“My heartache brings all the boys to the yard” spiller på Aarhus Teater til den 14. marts 2018.
Af: Nanna Cecilie Bang | Iscenesættelse: Morten Lundgaard | Medvirkende: Asta Kamma August, Anna Nøhr Tolstrup og Christian Hetland | Scenografi: David Gehrt | Produceret af: Aarhus Teater