Virkelighed og mareridt mødes ”Når vi døde vågner”
Forestillingen dyrker spændingsfeltet mellem realisme og surrealisme, hvor lyd, scenografi og iscenesættelse går op i en højere enhed.

Træet knirker af varmen i den ophedede sauna. Som en marmorstatue står Kasper Leisner midt i saunaen og lader vandet fra en svamp rinde ned over sin nøgne, muskuløse krop. På træbænken foran ham sidder Sofia Nolsøe i badekåbe og betragter ham med et upåvirket blik.
Sådan møder vi den succesfulde skulptør professor Rubæk og hans hustru, Maja, i Aarhus Teaters opsætning af Henrik Ibsens drama ”Når vi døde vågner” fra 1899. Ægteparret befinder sig på et badehotel i et norsk højfjeld, netop hjemvendt til ægteparrets egen egn efter flere år i udlandet.
Deres ægteskab er kun fem år gammelt, men det synes allerede udslidt – eller måske nærmere uforløst.
Du skal være logget ind for at kunne læse anmeldelser på mortenhede.dk.
Har du allerede et login? Log ind her.