ANMELDELSE: Odsherred Sommerrevy 2023

Groteske karakterer er stadig Odsherred Sommerrevys styrke

Danmarks nye og mest absurde sommerrevy spiller for anden sæson i Odsherred, hvor holder fast i sit spændende format.

★★★★☆☆

Den nye revy i Odsherred, der havde sin første sæson sidste år, lagde rigtig godt fra land og gjorde sig bemærket med gode parodier, skæve idéer og fine harmonier. Kristian Holm Joensens krøllede karakterer, som han leverer mesterligt klovnet, trak revyen i den absurdistiske retning, mens Rikke Bildes fine formidling af både monologer og sange gav liv til de mere tekstbaserede numre.

Ingen andre revyer ligner . Her går instruktøren selv på scenen med små monologer, kapelmesteren har sit eget ordløse nummer, og regissøren kommer ind fra kulissen og synger med på de flerstemmige korarrangementer. Her kan en Mette Frederiksen-parodi sagtens udvikle sig til et korporligt slagsmål med Kronprinsesse Mary. Her kan man synge en patosfyldt, ironiseret støttesang til de rige, der er inflationens glemte ofre, og man kan lade Irma-pigen hænge sig lige dér midt på scenen.

I år er skuespillertruppen udvidet med , der står bag en stribe glimrende præstationer – fra den fine tekst af om at droppe etiketterne og bare putte os alle i én kasse, der står “Menneske” på, til den groteske sketch om en psykolog, der advarer sin mandlige klient om ikke at forfølge eventuelle lyster og følelser, der kan opstå i det terapeutiske rum, og bliver fornærmet, når han ikke bliver fristet. Karakteren Rotte-Lotte, der får ting til at forsvinde og nu skal hjælpe Odsherred Kommune med deres problemer, er også blandt Støvelbæks glansnumre i årets revy.

Revyens styrke er helt klart karaktererne, der bliver sketchshowagtigt groteske og aldeles veludførte, ligesom mange af idéerne til revyens numre er gode og ganske originale. Svagheden er til gengæld teksterne, der ofte savner opstramning, poesi eller reelle pointer. Igen i år er revyens bedste tekst af norske , som indimellem dukker op i programmerne i danske revyer og synes at være en garant for vellykkede og fyldige tekster.

har holdt fast i dét, der virkede sidste år, men har med en ekstra skuespiller også fået mulighed for at lave et lidt mere dynamisk forløb, hvor vi ikke bare skifter imellem to typer af revynumre, men kommer lidt mere rundt i subgenrerne. Eksempelvis variereres de mange monologer skønt af det absurde sangnummer “Did you do dhat”, hvor de medvirkende står og kigger på en lort på gulvet og diskuterer, hvem der “did dhat”, og hvem der “did nod did dhat”, til melodier fra “Puttin' on the Ritz” og andre swing-klassikere.

Man skal passe på, at det ikke bliver for grotesk. Det kan nemt blive lidt for verdensfjernt, og så er der langt tilbage til virkeligheden i de numre, der rent faktisk har noget aktuelt og væsentligt på hjerte. Men grundlæggende har fat på et interessant format, som bliver spændende at følge udviklingen af i de kommende sæsoner.

spiller på Odssherred Teater i Nykøbing Sjælland til den 11. august 2023.

Tekst og musik: , Aagaard & Jantzen, , , , , , , , , m.fl. | Iscenesættelse: | Kapelmester: | Medvirkende: , , , og | Kostumer: | Lyddesign: | Lysdesign: | Produceret af: