ANMELDELSE: Omstigning til Paradis, Aarhus Teater

Sirlig og skarp opsætning af “Omstigning til Paradis” i Aarhus

Blanche DuBois' fald fra overklasse til galeanstalt er fremragende fortalt i Aarhus Teaters kliniske fortolkning af “Omstigning til Paradis”.

★★★★★☆

Det er en barsk historie, som fortæller med opsætningen af Tennessee Williams' nyklassiker “Omstigning til Paradis”. De to søstre, Blanche og Stella, kommer fra gode kår på landstedet Belle Reve, som hører til slægten.

Stella forlod det hele for sit forhold til den polske underklassefyr Stanley, der både arbejder og tænker med hænderne, og som hun deler et simplere liv i nøjsomme omgivelser sammen med. Blanche derimod er blevet på Belle Reve og har holdt insisterende fast i sine dyre vaner. Men til sidst har hun forgældet sig og sat fødehjemmet over styr.

Nu kommer hun hjem i Stella og Stanleys hjem med kufferten fuld af pæne kjoler og alt, hvad hun ellers ejer. Men et par nætter på feltsengen bliver til måneder, og efterhånden slår spændingerne mellem Blanche og Stanley drabelige gnister, og skårene i Blanches mentale helbred begynder at vise sig. Først som simple og ufarlige løgne og historier, men efterhånden som et spind af forvrængninger.

Omstigning til Paradis - Aarhus Teater
. Foto: Rumle Skafte

Blanches fald fra overklasse til galeanstalt er eminent skildret i Nanna Bøttchers sirlige karakterisering og iscenesætteren Peer Perez Øians fortolkning. Særligt i fornening med Franciska Zahles lige så sirlige scenografi, der er blegt som et lighus, klinisk som et psykiatrisk hospital, slidt som en udpint skurvogn og hverdagspraktisk med bedrollers, campingbord og tekøkken som en gennemsnitlig ungdomshybel.

Scenografien er som en perspektivkasse, hvor vægge og loft snævrer sig sammen bagerst på scenen. En abstraktion ligesom Karin Gilles teleskop-scenografi i Line Knutzons “Livstidsgæsterne” på .

Ved bagvæggen står instrumenter, hvor Stanleys bøvede og multietniske vennekreds spiller ledsagende musik til forestillingen. Vi befinder os således et sted imellem naturalisme og surrealisme. Scenen er et hjem, men det er også et ikke-sted. Og de hvide vægge kunne derfor antyde, at vi allerede fra begyndelsen er i den hospitalscelle, hvor historien til sidst sender Blanche hen. Er vi med i endnu én af hendes historier?

Omstigning til Paradis - Aarhus Teater
og . Foto: Rumle Skafte

er hypermaskulin som en temperamentsfuld kamphane med nøgen, tatoveret overkrop. Han vinder ingen feministpris for sin Stanley, der både mansplainer og dominerer som en kliché på mænd af den gamle skole. Og hans aggressioner og besiddertrang resulterer også i flere regulære overgreb imod både Stella, Blanche og hans venner. Men Kvols får alligevel skildret følsomheden, der gemmer sig neden under det hårde udtryk. Vi får ikke skyggen af sympati for hans handlinger, men vi forstår ham følelsesmæssigt, når han kryber på knæ for sin kæreste og undskylder inderligt. Stærkt!

formidler klart, hvordan Stella sidder i klemme imellem Stanley og Blanche, ligesom både fortid og fremtid strammer grebet om hende i form af søsteren på feltsengen og barnet i maven. Hun er altid – i alle forestillinger – imponerende kompleks i sit udtryk. På den ene side er hun overspillet, så følelserne står lysende klart hos os, men på den anden side virker det, som om hun holder noget hemmeligt for os, som vi konstant prøver at udforske hos hende.

Omstigning til Paradis - Aarhus Teater
m.fl. Foto: Rumle Skafte

Forestillingen centrerer sig især omkring disse tre personer, men der troppes op med et helt ensemble af gode skuespillere, der især imponerede denne anmelder med deres musikalske niveau. Alle spiller instrumenter og/eller synger i forestillingen, og det lyder tilmed godt. Det er ikke mange forestillinger, der kan mønstre et helt orkester blandt sine skuespillere, der samtidigt evner at fylde rollerne ud.

“Omstigning til Paradis” bliver man vist ikke færdig med lige med det samme. Denne anmelder glæder sig i hvert fald allerede til næste opsætning af den, hvor andre greb sikkert vil åbne nye for nye fortolkninger. Men for nu er Aarhus Teaters opsætning aldeles anbefalelsesværdig.

Forestillingen spiller i Aarhus til den 4. juni 2022.

Dramatiker: Tennessee Williams | Oversættelse: Iscenesættelse: | Medvirkende: , , , , , og Scenografi og kostumedesign: Lysdesign: | Lyddesign: | Produceret af: