ANMELDELSE: Sønderborg Sommer Revy Show 2023

Sønderborg Sommer Revy Show er i topform

Tropesolen står højt over , der leverer en både skarp, varieret og energisk revy med sans for tidens strømninger.

★★★★★☆

Der er calypso-rytmer og tropisk stemning på scenen i dette års , hvor Thomas Pakulas orkester er blevet placeret i en hytte med tag af bananblade, og hvor et energisk revyhold åbner forestillingen med Leif Maiboms festlige tekst “Syd på i år”.

Er det mon en hilsen til klimaforandringerne, der truer med snart at gøre Als til det nye Trinidad a la Shu-bi-duas “Costa Kalundborg”? Eller er det bare for at understrege den sommerlige stemning, der sædvanligvis møder os, når vi besøger Sønderborg til revypremiere? Uanset er det stemningsfuldt og en god start på revyen, der viser sig at være i topform.

Revyens frontfigur, , har indsamlet et bredt og balanceret arsenal af tekster, der rummer både groteske sketcher, klassiske revyviser og spydige bemærkninger. Læg for eksempel mærke til Leif Maiboms gospelsang “Sol og vind” med melodi af , der svirper sønderjyderne skælmskt for deres opbakning til havvindmøller, så længe de placeres “der og ikke her”.

Revyen synes i det hele taget at tage tiden mere og mere alvorligt. Indimellem har revyen i Sønderborg haft tendens til mest at gøre grin med dem, der er “woke” og de påståede klimaforandringer. Når Maibom i en anden tekst kalder en tom champagnebowle for en klimabowle, fordi isen er smeltet, og når holdet udfører en absurd mime-sketch om at tage køretimer uden bil af hensyn til CO2'en (med tekst af og ), så understreger det en bevidsthed for og anerkendelse af tidens problemer.

Endnu mere i tidsånden – og betagende veludført af og – er Rasmus Krogsgaards “Øremærket barsel”, hvor de to skuespillere træder frem i lækre smokings og hjerteligt byder 11 ugers barsel velkommen. Nummeret slutter med et kærligt “årh” fra publikum.

markerer sin debut i dansk revy fornemt med et gennemført musikalsk nummer af , der leger med hans atypiske navn, som vi hurtigt lærer, når vi hører sangene “Can you feel the love to Teit”, “Teit Fever” og “Teit, Teit, Teit, Delilah”. Især i dette nummer – men flere steder i revyen – bemærker vi de lækre koreografier af og , der virkelig bidrager til show-stemningen.

Det groteske får også god plads i revyen – særligt i anden akt, hvor stemningen er mere løssluppen. er kær som den gode fe, der døjer noget med at opfylde folks ønsker om dit og dat. Revydebutanten får masser af underholdning ud af et teknologisk luksustoilet, der både skyller, tørrer og suger. Og er herligt speedsnakkende med dialekt i et interview, hvor journalisten (der også er hendes fætter) ikke får et eneste spørgsmål indført.

brillerer med vanlig sikkerhed som både pensionisten Leif, der er blevet influencer på YouTube i nummeret “Leif på tuben” af Vase & Fuglsang, og som sønnen, der fejrer, at han endelig har fået sin mor på plejehjem, i “Ka' det være så svært?” af . Desuden står både og bag nogle aldeles glimrende og friske shorties flere steder i revyen.

Efter pausen indledes akten med en ny “Matador”-musical, hvor vi møder alle hovedpersonerne i et sammensurium af kostumer og sangstrofer, og vi imponeres gevaldigt af både de medvirkendes evner til at gestalte de kendte karakterer, Jacob Morilds dygtigt konstruerede tekst, Mia Strøbechs overvældende kostumekapacitet og ikke mindst Jeanne Boels evne til at få det hele til at gå op.

Sønderborgerne går en fornøjelig sommer i møde med denne revy, som er strammere og mere energisk end sædvanligt. spiller til den 15. juli 2023.

Tekst og musik: , , , , , , , , , , Vase & Fuglsang, , , Fabritius & Engholm, m.fl. | Iscenesættelse: | Kapelmester: Medvirkende: , , , og Koreografi: og Kostumedesign: Lysdesign: Lyddesign: Produceret af: