Teatret Møllens sønderjyske turnéforestillinger skulle på finansloven
Teatret Møllens 50-års jubilæumsforestilling “Sort sol – fladt land” tegner et fint og nuanceret portræt af den sønderjyske egnsidentitet.
★★★★☆☆
Det 50 år gamle, haderslevske egnsteater, Teatret Møllen, stiller igen gavmildt en forestilling til skue for hovedstadens publikum med et gæstespil på Teater V i Valby. Og skulle noget være berettiget til en fast plads på finansloven, så er Teatret Møllens turnéforestillinger et helt rimeligt bud.
For én ting er den generelt høje kunstneriske kvalitet, der strømmer ud af teatrets hyggelige vandmøllehus i Haderslev. En anden ting er den relevans, deres forestillinger byder på for ikke-sønderjyder. For ikke mange andre steder kan man efterhånden finde kilder til sønderjysk dialekt og portrætteringer af den sønderjyske folkesjæl og egnsidentitet.
Forestillingen “Sort sol – fladt land” er en teaterkoncertlignende musikforestilling komponeret af Johannes Smed og med tekster af Brian Wind-Hansen, Amalie Munkgaard Olesen, Henriette Katrine Lund og Thomas Clausen Rønne.
Ærligt talt er hverken musikken – bortset fra en ganske fængende temamelodi, der både indleder og afslutter forestillingen – eller teksterne særligt imponerende. Poetisk og lyrisk er det omtrent lige så dybt som vadehavet ved ebbe. Men på sin vis øger de flakke tekster, der bevidst også lander lidt kluntet på versefødderne, forestillingens charme og understøtter billedet af det flade land og det reserverede lokalsamfund, som forestillingen netop tegner.
Men forestillingen er trods sin markante og dog smagfulde selvironi på sønderjydernes vegne også parat til at pege på et par problemer både indadtil og udadtil. For eksempel er der parodien på de naive turister, der “mojner” rundt i marsken. Og mødet med den ihærdige cafeteriamedarbejder, der klemmer fransk hotdogdressing ud i helt perfekte mængder, hvilket ikke bare er godt for hotdoggen, men for hele lokalsamfundet.
Ser vi på værket som produkt, så er der mangler i musik og tekst, ligesom iscenesættelsen såvel som scenografien har gode intentioner, men savner finish. Omvendt er det ren og skær luksus at være i rum med 10 så venligt smilende, begavede og alsidige performere. At kunne se gløden i øjnene på de medvirkende på scenen er underligt nok ingen selvfølgelighed. Det kan vi hos Teatret Møllens ensemble med venner, der gør “Sort sol – fladt land” til en ægte fornøjelse.
Jeg taler som en jyde i København, ligesom så mange andre herovre. Jeg er dog ikke sønderjyde, og jeg har både før og nu næsten altid fået et mere nuanceret billede af sønderjyderne og den danmarkshistorie, som regionen rummer, når jeg har set en forestilling fra Teatret Møllen. Og med 50-års jubilæumsforestillingen “Sort sol – fladt land” er det ingen undtagelse. Den burde være obligatorisk dannelsesteater for alle, der ikke har solæg og stæresværme rindende i årerne.
Forestillingen spiller på Teater V til den 17. november 2024.
Tekst: Brian Wind-Hansen, Amalie Munkgaard Olesen, Henriette Katrine Lund og Thomas Clausen Rønne | Musik: Johannes Smed | Iscenesættelse: Rasmus Ask | Medvirkende: Nana Schwartzlose, Pete Livingstone, Connie Tronbjerg, Ole Sørensen, Marluze da Cruz, Laura Wildt, Asbjørn Hays, Silke Kirstine Ekmann Kidholm, Benedikte Borum Poulsen og Toke Hansenius | Scenografi og kostumedesign: Andrea Lindeneg | Lysdesign: Søren Lydersen | Lyddesign: Johannes Smed | Musikalske arrangementer: Johannes Smed og Mette Dahl Kristensen | Produceret af: Teatret Møllen