ANMELDELSE: Stormene, Vendsyssel Teater

Stygge Krumpen og hans driftige hore

Sammensværgelser, magtkneb og kærlighed driver fortællingen i Vendsyssel Teaters fængende opsætning af Maria Hellebergs roman ”Stormene”.

★★★★☆☆

Alt i verden går op og ned. På i Hjørring gælder det også scenografien. En stor stålkonstruktion med gangbro, trapper og et lille kammer hænger i stålwirer fra loftet, og den hejses op og sænkes ned til forskellige formål igennem ”Stormene”.

Dét er forestillingens akilleshæl. For selv om det fungerer godt i mange scener, hvor de medvirkende kan skabe forskellige højdeniveauer i scenerummet, så er det ekstremt forstyrrende med sådan et flyvende monstrum lige midt i synsfeltet. Den er endnu en teknisk magtdemonstration fra det stærke teater mod nord, men denne gang endte idéen på gulvet, hvor også skuespillerne helst skulle have opholdt sig.

Op og ned går det også for kongemagten, bispedømmet og adelsvælden i Maria Hellebergs historiske roman, der nu spiller i en teateropsætning på den egn, hvor romanen foregår: fra Børglum Kloster ved Vendsyssels vestkyst til Sæby på østsiden af Nørrejylland.

Det er den katolske biskop Stygge Krumpen i Børglum Stift og adelskvinden Elsebeth Gyldenstjerne, der er dramaets midtpunkt. Den katolske kirke tillader hverken skilsmisse for kvinder eller ægteskab for præster, og således er de begge af troen afskåret fra at forbinde og fuldbyrde den kærlighed, de har til hinanden.

Elsebeth, der bliver kendt som Stygge Krumpens hore, er en dygtig handelskvinde og forretningsfører, og sammen får de opbygget et velfungerende og rigt lokalsamfund. Men snart slagter den ene konge svenske biskopper, og snart vil den anden konge reformere landet til den lutheranske protestantisme. Fra storhed til fangekælder går det, og de to duer adskilles midt i tumulten.

Relevant og dramatisk

Sammensværgelser, magtkneb, kærlighed og ikke mindst fortællingen om den stærke og selvstændige kvindes kamp for respekt i et mandestyret samfund bliver fremdriften i en historie, der trods sine tre timer nemt kan optage os endnu længere. I Maj Rørbæk Damgaards dramatisering er forestillingen både relevant og dramatisk, og den knytter fint de mange forskellige tråde i historien sammen for os.

De medvirkende i ”Stormene” består af et velsammensat hold, der alle passer udmærket ind i deres roller. Særligt bemærker vi dog de to unge – den nytilkomne munk Andreas () og bortløbne nonne Dorthe (), der fint dribler rundt i de præmature følelser, mens de bliver forestillingens komiske forløsning med nænsomt balanceret humor og romantik.

Det er klart, at sådan en remediering – altså dét, at bogen opsættes som teater – skal ske på , der har fået status af regionalt kraftcenter for scenekunst.


Af: Maria Helleberg | Dramatisering: | Iscenesættelse: | Medvirkende: , , , , , , , og Scenografi: Lyddesign: Lysdesign: | Produceret af:

Del med dit netværk