Molière i cirkusklæder på Odense Slot

Teatret Slotsgårdens fortolkning af Molières klassiske komedie ”Tartuffe” er en underholdende og nærværende teateroplevelse.

★★★★★☆

Teaterbranchen holder sommerferie. Derfor fyldes scenerne i sommermånederne hovedsageligt med amatørteater. Men i slotsgården på Odense Slot er der en gruppe professionelle, som simpelthen ikke vil holde fri.

Derfor har de skabt , hvor de nu for ottende sommer i træk har spillet gamle klassikere af Holberg og Molière – i mærkværdige opdateringer. Denne gang er det franske Molières komedie ”Tartuffe”, de tager fat på.

Og mens amatørforestillingerne rundt omkring på landets friluftsscener vækker optimisme omkring et vækstlag med masser af potentiale, så beviser med sin udendørsforestilling, hvordan en professionel produktion kan gøre teatret levende og nærværende.

Skinhellighed og gøgleri

Forestillingen handler om den fromme missionær Tartuffe, der møver sig ind på Orgon og tilraner sig hele hans formue. Det viser sig at være ren og skær skinhellighed, og Tartuffe ser ud til at slippe afsted med sit bedrageri.

I Teatret Slotsgårdens version er handlingen flyttet ind i et cirkus med cirkusvogn, løvetæmmerpisk og popcornmaskine. Teksten er bearbejdet, men holder sig dog tæt op ad den originale fortælling – endog på vers indimellem. Og rent sprogligt er den blevet opdateret til en løjerlig blanding af gammeldags og nutidige ord.

Cirkusomgivelserne giver måske ikke meget mening i forhold til historien, men de passer ind i Teatret Slotsgårdens vanvittige og dybt underholdende koncept, og så giver de mulighed for en masse gøgleri på scenen – fra kraftspring til tryllenumre.

Nærværende teaterform

De medvirkende er forestillingens absolutte højdepunkt. Særligt er velspillende som patriarken Orgon, der mister alt – også alt det, der ikke kan gøres op i penge. Og har en skræmmende fin balance imellem sit andægtige, fromme smil og sine slangegiftige øjne.

Som husholdersken Dorine er den nyuddannede Freja Klint særdeles elskelig i sin praktiske tilgang til hele historiens mange forkludringer. Og den lige så nyuddannede er glimrende som den udadreagerende slagsbror Damis.

Men den største styrke er hele holdets nærvær på scenen. Når klokketårnet ringer, når mågerne skriger, og når regnen falder, så bliver det en del af forestillingen. Det kan måske lyde som simple improvisationer, men det kræver stor opmærksomhed og opfindsomhed. 

Og gevinsten ved det er, at vi ikke er tilskuere til en teaterforestilling. Det er en historiefortælling, der opsluger og omslutter os. Vi sidder ikke bare i det – i øvrigt gribende smukke – Odense Slots slotsgård. Vi sidder lige midt i Molières fantasi.


Af: Molière | Bearbejdelse: , og holdet | Iscenesættelse: | Medvirkende: , , , , , , og | Koncept og scenografi: og | Komponist: | Kostume- og makeupdesign: | Produceret af:

Del dette indlæg