ANMELDELSE: Tommy Kenter – En komikers tragiske bekendelser, Randers Egnsteater

Tommy Kenters tragisk lange komedie-foredrag

I et musikalsk, humoristisk og dybt personligt varieté-agtigt foredragsshow møder vi uden maske og replikker. Langtrukkent, men også vanvittigt hyggeligt.

★★★☆☆☆

blev i 1960'erne første gang folkeligt kendt som barnestjerne i spillefilmen “Cirkus Buster” med Buster Larsen. Igen i 1980'erne blev en af hans komiske karakterer, Fru Christoff, over for Per Pallesens hr. Mathiesen, kendt og elsket i hele landet fra tv-satireprogrammet “Dansk Naturgas”.

Han er skuespilleren og komikeren, der igennem snart 60 år aldrig har forladt danskernes bevidsthed. I “En komikers tragiske bekendelser” fortæller han historien om sin opvækst og sin karriere. Og hvad man især i de senere år har lært om er, at han er en ganske habil jazz-pianist, hvilket dette foredragsshow også bærer præg af.

Skuespilleren uden manuskript

Han er i øjeblikket på turné med showet på forskellige spillesteder og teatre, og denne anmelder drog torsdag aften til Randers EgnsTeater for at opleve showet. Og hvis man forventer at se som skuespiller, hvis man forventer en monolog med en historiefortælling omkring en dramaturgisk opbygning – ja, hvis man forventer at se teater, så bliver man skuffet.

Tommy Kenter - En komikers tragiske bekendelser

Her ser vi i egen hjertelige person, fuldstændigt afslappet og uden manuskript. Og det er også det, han har lovet os. Han vil tage masken af og lukke os ind i skuespillerens skattekiste. Dér, hvor det lille og oversete barn begynder at synge og spille teater for at få sine forældres opmærksomhed. En anerkendelse, som skuespilleren sidenhen, aften efter aften på scenen, søger at få fra sit publikum.

Hyggeligt, men alt for langt

Det er hyggeligt selskab. er kendt som en person, der både er tiltalende, humoristisk og uartig. Den betragtning underbygger han også selv i showet. Men hvis man skal holde samtlige 2,5 timer ud uden at begynde at sidde uroligt i sædet – eller sågar overveje, hvor meget man ville gå glip af ved at gå før tid – så skal man være ualmindeligt glad for Kenters selskab.

Variationen i første del af showet – de første 80 minutter før pausen – er for lav. Det bliver én lang, monoton fortælling. Ligesom et foredrag. Og der var da også en håndfuld pladser, der ikke blev genbesat efter pausen i Randers. Anden del af showet er mere varieret og show-agtigt. Her ser vi Kenter endnu mere bag klaveret; vi ser ham i rollen som revytragikeren Alf Velling; og vi ser ham i nogle respektfulde fortolkninger af Oswald Helmuths viser.

Første del af showet burde beskæres med 20-30 minutter, og der burde arbejdes på en større variation ligesom i anden del. Det ville ikke blot afhjælpe den potentielle kedsomhed hos de publikummer, der ikke er så store Kenter-fans, at de kunne sidde i dagevis og blot betragte ham. Det ville også gøre showet mere show-agtigt og dermed berettige, at showet foregår på et teater og ikke udbydes som et foredrag på et bibliotek eller igennem FOF.

“En komikers tragiske bekendelser” henvender sig absolut mest til personer, der ønsker sig en aften i erindringernes tegn med nogle jazzede fortolkninger, nogle ufarlige vitser og nogle små historier fra Tommy Kenters liv på og bag scenen.

Af og med: | Produceret af: JF Production