TeaterMinisteriet spillede “Tørst” på Teater Katapult i Aarhus. Forestillingen var baseret på virkelige hændelser, hvilket druknede i en iscenesættelse, der ikke kunne bære dramaets følelsesudbrud.
★★★☆☆☆
Rammen omkring TeaterMinisteriets forestilling “Tørst” var et tv-show. Vi var publikum i tv-studiet, og skuespiller Jacob Melchior bød os velkommen i rollen som værten, da vi kom ind i teatersalen. Rammen skulle gøre os mere deltagende som publikum, men som en ramme omkring forestillingen fungerede det ikke fuldt ud.
Når forestillingens hovedperson Lone – spillet af skuespiller Helga Rosenfeldt-Olsen – spillede scenerne fra sit liv i tv-showets kulisser, så brød tv-værten de ellers intense og følsomme momenter. Et virkemiddel, der på papiret virker som et klogt træk, men i praksis kun bliver hæmmende for indlevelsen. Hvis det er meningen, publikum skal være med, så lad os være med.
Tv-værtens kølige tilgang til sin opgave som tovholder virkede ydermere distancerende, hvor kynisme måske havde været et mere brugbart karaktertræk for Jacob Melchior at vælge.
Skuespillerne leverede dog en ganske betagende præstation. I særdeleshed må skuespiller Steffen Nielsen, der spillede alkoholikeren Buster, fremhæves. Han karakteriserede ikke sin rolle som den kliché, man ofte ser, når man ser fuldskab på scenen.
Og Helga Rosenfeldt-Olsen mestrede flere karakterbrister i rollen som Lone. Den ensomme kvinde, der er blevet fyldt op af mindreværd gennem hele sin barndom, blev fremstillet nuanceret og troværdigt.
De tre skuespillere besidder hver for sig nogle kvaliteter, som man i fremtidige opsætninger fra TeaterMinisteret kunne give sig selv lov til at udforske nærmere.
Forestillingen “Tørst” var som helhed en forestilling med god underholdning og masser af guf til tankeværket, men som publikum savnede jeg et blive revet med. Jeg savnede også svar på nogle spørgsmål, som dramatikeren Tomas Lagermand Lundme har valgt at lade stå ubesvarede.
TeaterMinisteret har tidligere haft succes med forestillinger som “DOPPLER” og børneteaterforestillingen “Hans, der drog ud for at finde sin angst”.