Fornøjelig sommermusical hos Palsgaard Sommerspil
Palsgaard Sommerspil indtager igen parken ved Palsgaard Gods – denne gang med ”Troldmanden fra Oz”, der imponerer trods en træg historie.
★★★★☆☆
Igen i år er Palsgaard Sommerspil rykket ind i parken bag Palsgaard Gods i Juelsminde. Det har de gjort siden 1972. På den måde er Palsgaard Sommerspil sammen med eksempelvis Nyborg Voldspil og Varde Sommerspil blandt de garvede i flokken af sommerteatre, der hvert år lokker tusindvis af tilskuere til friluftscenerne.
De har alle en hob af glade amatører på scenen, en håndfuld professionelle i den kunstneriske ledelse – undertiden også i de bærende roller – og en overvældende opbakning fra frivillige bag scenen, i systuen, i kaffeboden og på parkeringspladsen. Hvis vi havde glemt, at Danmark er et foreningsland, så bliver vi mindet om det her.
Derfor kan vi også acceptere mere, når det gælder præstationerne på scenen. Ikke alle kan eller skal bære store solosange eller karakterskuespil. Det professionelle team har derfor et desto større ansvar for at forme forestillingen, så de medvirkende viser sig fra deres bedste sider og ikke bliver gjort til grin for åbent tæppe. Det ses desværre nogle gange.
Heldigvis er det ikke tilfældet i ”Troldmanden fra Oz”, der er dette års musical hos Palsgaard Sommerspil. Vores hovedperson, gårdpigen Dorothy Gale fra Kansas, er skøn i Ann Charlotte B. Madsens skikkelse, og hun tager ubesværet livtag med kendingssangen ”Somewhere Over the Rainbow” (oversat til dansk). Og hendes tre venner, fugleskræmslet, tinmanden og løven, er alle både morsomme og følsomme i deres roller.
Så rummer vi til gengæld, at korsatserne indimellem bliver mere flerstemmige, end komponisten havde tænkt sig, og at der fra visse kanter bliver givet fuld gas med patos og gestikulationer – også selvom det er ude på flanken i en ellers diskret ensemblerolle. Det har også sin charme.
Arbejdet med at tilpasse sig de medvirkendes evner lykkes bedst hos koreografen Jacob Philip Andersen. Han får på kreativ vis gjort alle dansene varierede og udtryksfulde uden at slå brødet for stort op. Det betyder, at de medvirkende ikke bare ligner professionelle musicalperformere, men også gennemfører koreografierne med en god portion overskud og selvsikkerhed.
”Troldmanden fra Oz” er et eksempel på, at noget ikke er godt, fordi det er gammelt. Der er lavet adskillige bedre coming of age-historier siden år 1900, hvor L. Frank Baum skrev bogen. Men Pernille Ekstrand har skabt en formidabel farveladescenografi, der pynter som tivolistribet slikpapir om den temmelig uspændende historie – og de næsten tre timer, vi bruger på den.
Forestillingen imponerer således især visuelt og koreografisk, og de medvirkende gør den til en fornøjelig teateroplevelse til sommerkalenderen.
“Troldmanden fra Oz” spiller i Juelsminde til den 8. august 2021.
Efter bog af: L. Frank Baum | Musik og tekst: Harold Arlen og E.Y. Harburg m.fl. | Dramatisering: John Kane | Oversættelse: Carina Hartmann Olsen | Iscenesættelse: Jens Frausing | Kapelmester: Mathias Myrthue Justesen | Medvirkende: Ann Charlotte B. Madsen, Oliver Skøtt, Marc Olsen, Kasper Kragh Dybdal, Agnete Bie Westphael, Daniel Edvin Cleman, Anna Skjærlund Grønnebæk, Mads Søby Vestergaard m.fl. | Scenografi: Pernille Ekstrand | Koreografi: Jacob Philip Andersen | Vocal coach: Johnny Jørgensen | Produceret af: Palsgaard Sommerspil