ANMELDELSE: Ud med Knud, Sjællands Teater

Et øjebliks udbrud, og så tudede vi resten af forestillingen

“Ud med Knud” er en rørende og uhyre velspillet ungdomsforestilling om den kræftsyge William og hans kamp for at få en almindelig barndom.

★★★★★☆

Cancer er noget værre lort. Og når det rammer børn, føles det endnu mere gyseligt og brutalt. I Jesper Wung-Sungs ungdomsroman “Ud med Knud” tager kræftsygdommen menneskeskikkelse i form af Knud, der bliver en usynlig ven til hovedpersonen William. Og han er en selvsikker fyr, ham Knud, der referer til sig selv som både konge og superhelt. Men selvom han også på nogle punkter hjælper William til at udvikle sig, så er det også et venskab, der må slutte. Sygdommen skal ud.

Denne anmelder har ikke læst bogen, men læst og hørt om bogen. Og umiddelbart virker det, som om teaterversionen af “Ud med Knud”, der er dramatiseret af og Henriette Vedel, har fravalgt en markant del af de “hår-på-brystet”-scener, som William har med sin usynlige ven, og i stedet fokuseret på Williams oplevelse af at være syg.

Det kommer virkelig klart til udtryk i scenen, hvor hans klassekammerat Katrine, som han vistnok var ved at blive en smule kærester med, indrømmede at hun nok mere var forelsket i tanken om at være kærester med en kræftpatient. Hun havde faktisk allerede forestillet sig hans begravelse.

Endnu mere markant er forestillingens fokus på Williams forhold til hans forældre. , der spiller hovedrollen, viser sin tekniske sikkerhed, når han midt iblandt det kærlige, humoristiske, modige, modne og barnlige i figuren William får bygget op til et regulært raseriudbrud over for forældrene, da de bliver for overbeskyttende. Det er kun et øjeblik, hvor hans udtryk er på max, men det er nok til, at halvdelen af salen sidder og snøfter resten af forestillingen. Her får vi på få sekunder et koncentrat af fortællingens kerne om, at sygdommen ikke skal stå i vejen for livet.

er eminent i rollen som William, og som Knud, forældrene, vennerne og diverse andre roller er , og et aldeles glimrende ensemble. Et væsentligt greb i forestillingen, som givetvis skal være med til at lette stemningen omkring de tunge temaer, er intermezzi med sang og dans. Og trods det høje tekstniveau i forestillingen og de udmærkede melodier i sangene, er disse musikindslag temmelig ringe – især hvad angår sangteksterne. Men de medvirkende får det løftet fra det potentielt katastrofale til at være udholdeligt.

Ellers er der generelt ikke en finger at sætte på teaterforestillingen “Ud med Knud” fra Teatret Fair Play ( Fair Play). Den har efterhånden et par år på bagen, men denne anmelder har ikke fået kalender-enderne til at mødes før nu. Den var til gengæld ventetiden værd. Forestillingen er en sjælden perle af både velspillet, dramatisk og væsentligt ungdomsteater, som vil være relevant for mange generationer fremover. Derfor gives de fem stjerner med et medfølgende ønske om talrige genopsætninger og skoleturnéer i de kommende år.

Forestillingen spiller lige nu på i København til den 27. januar 2023.

Dramatisering:  og Henriette Vedel efter bog af Jesper Wung-Sung | Iscenesættelse: Musik: Medvirkende: , , og Scenografi og kostumedesign: Lyddesign: Koreografi: Produceret af:  Fair Play