Wallmans festmaskine buldrer atter afsted i Cirkusbygningen

Der er gode muligheder for fest og fornøjelse til dinnerparty “Viva”, der er overraskende velproduceret og også temmelig hedt.

★★★★☆☆

Premieren på nye dinnershow “Viva” var også mit første møde med det svenskfunderede partykoncept, der forener sceneunderholdning, 4-retters menu og dj-ledsaget dansegulv. Udefra set er det et koncept, der lover mere kvantitet end kvalitet, men denne anmelder blev alligevel overrasket mere end én gang.

For det første må man altså tage hatten af for den logistiske pragtpræstation, som ligger bag afviklingen af sådan et show. Tjenerne strømmer ind i salen med hænderne fulde af tallerkener og får relativt hurtigt placeret de dampende varme retter foran hundredvis af gæster. Både under og imellem retterne er der forskellige underholdningsindslag, som er perfekt timede i forhold til serveringen, samt med passende pauser imellem, så vi også får tid til at tale med de andre omkring bordet.

Det kræver dog lidt overvindelse – i hvert fald for denne anmelder – at sidde og slubre suppe i sig, imens der bliver performet på fuld tryk oppe på scenen. Men man kan altså ikke give sin fulde opmærksom til hverken maden eller artisterne. Man må forsøge at spise lidt, lytte lidt, klappe lidt og så spise lidt mere, selvom det altså gør oplevelsen lidt Oslobåd-agtig.

En anden positiv overraskelse er performernes niveau, som absolut er værd at skrive hjem om. Særligt vokalt er der adskillige gode solistpræstationer undervejs, hvor repertoiret er omkring både Elvis Presley og Abba, samt en stribe pophits fra slutningen af 1990'erne og starten af 00'erne, der har den svenske sangskriver og producer Max Martin tilfælles. Altsammen er ledsaget af et aldeles velspillende orkester, fine korsangere og nogle ikke alt for komplekse koreografier.

Der findes også indslag i løbet af aftenen, som gør showet mere varietéagtig. Foruden værtsskabet af faste drag queen, Megan Moore, er der gedigent cirkusartisteri med akrobatik og lignende fysiske acts. Endelig byder showet på en halvnøgen mand i et badekar – en Chippendales-agtig performance, der om ikke andet øger luftfugtigheden i Cirkusbygningen betragteligt.

I det hele taget er “Viva” aldeles velproduceret og gennemført. Kunne man ønske sig noget til næste års show, var det nok først og fremmest lidt mere fokus på det æstetiske udtryk, så scenografierne eksempelvis ikke var noget, der kun hørte til på scenen, men i højere grad omsluttede os i hele salen. Derudover kunne forestillingen med held bytte 1-2 af hitkavalkaderne ud med noget mere opfindsomt, der kunne gøre showet lidt mere varieret og mindre kommercielt og forudsigeligt.

“Viva” kan opleves i Cirkusbygningen i København i det kommende år.

Iscenesættelse: Artister: Alexander Beyer, Anton Eriksson, Beate Surmiak, Daniel Stigberger, , Fannie Johansson, Gustav Vikström Seltman, Jamie Swan, Johanne Åkesson, Jonathan Young, Kajsa Björklund, Katrine Holmsnæs, Linnea Hult, Louise Bottelet, Malin Eliason, Martin Karlsson, , og Svante Hof | Koreografier: , Sian Playstedt, , , Thomas Rosendal, Therese Carlsson og Zain Odelstål | Scenografi:Kostumedesign: Lysdesign: Lyddesign: Film og animation: Peter Andrén Produktion | Produceret af: