Nordkrafts “Woyzeck” er teaterklassiker for nutidsmennesker
Det er både underholdende og dybt rørende at se Teater Nordkrafts musikalske karnevalsversion af Georg Büchners mesterværk ”Woyzeck”.
★★★★★☆
På vej ud af Teater Nordkraft hører jeg to publikummere erkende over for hinanden, at de nok skulle have læst en lille smule op på lektien, før de tog ind at se ”Woyzeck”. De havde ikke forventet, at det var så trist.
Teater er bestemt ikke noget, man skal læse sig til. Men hvis man ikke har opdaget, at Georg Büchners ”Woyzeck” er en tragedie, nej, så har man ikke læst ret langt ned ad teatrets egen hjemmeside. Der står stykket beskrevet som “en af verdens mest gribende kærlighedstragedier”.
Men de har i øvrigt ret: Det er utrolig trist. Også selv om indpakningen er festligt inspireret af Aalborg Karneval med glimmerpapir, diskokugle og popmusik. Jeg havde ikke troet, at jeg nogensinde skulle sidde og græde til Thomas Helmigs ”Stupid Man”, men så vidt kom det altså.
Hannernes kamp
I virkeligheden er ”Woyzeck” meget mere end en kærlighedstragedie. Den er også en arbejderklassetragedie – en fortælling om, hvordan et menneske kan nedbrydes af magt, stress og det spinkle håb om et leveværdigt liv.
Woyzeck arbejder konstant og sætter endda sit helbred på spil som forsøgskanin for lidt ekstra penge. Derhjemme sidder hans bedårende kæreste, Marie, med deres barn, der er født uden for ægteskabet. Woyzeck forklarer:
“Vi almindelige mennesker har ingen dyd. Naturen kommer over os.”
I Minna Johannessons version på Teater Nordkraft er der sat fokus på det dyriske og urmenneskelige. Her bliver kaptajnen, lægen og tamburmajoren gjort til alfahanner, der på hver sin måde systematisk nedbryder Woyzeck, så han til sidst er reduceret til en kanin, der skider og boller på kommando. Og Marie er stukket af med tamburmajoren.
Musikalsk es i ærmet
Det er ikke helt tydeligt, hvordan referencerne til det traditionsrige karneval i Aalborg skal hjælpe historiefortællingen. Til gengæld føres det næsten 200 år gamle værk frem til vores tid og skaber en genkendelig ramme omkring værket. Det er scenekunst for nutidsmennesker.
Når vi har købt præmissen omkring karnevallet, er scenografien af Mie Riis Christiansen forbilledlig. Hun udviser både rumlig fornemmelse og sans for at skabe et æstetisk kaos. Og lysdesigner Mads Eckert Hermansen har fået både glimmerpapir, diskolys og nattehimmel til at smelte fornemt og velbalanceret sammen.
De tre medvirkende er sjove, skarpt timede, energiske og nærværende. De gør tragedien særdeles underholdende. Men forestillingens helt store es er de to musikere og de musikalske fortolkninger, der næsten gør teateroplevelsen til en koncertoplevelse. Så bevægende har man aldrig hørt Bruce Channels (eller DJ Ötzis) ”Hey! Baby”. Hvornår kan man købe cd’en?
“Woyzeck” spiller på Teater Nordkraft i Aalborg til den 2. juni 2021.
Frit efter: Georg Büchner | Iscenesættelse: Minna Johannesson | Medvirkende: Laura Kold, Patrick A. Hansen og Jakob Hannibal | Musikere: Martin Ullits Dahl og Jimmy Nyborg | Scenografi: Mie Riis Christiansen | Lysdesign: Mads Eckert Hermansen | Lyddesign: Jonas Hvid | Videodesign: Mikkel Ove | Produceret af: Teater Nordkraft