
ANMELDELSE: Bunbury, Det Kongelige Teater
Oscar Wildes “Bunbury” på Det Kongelige Teater er en farverig og moderne farce med smækre drag queens, komiske mestre og noter af burlesque.
Oscar Wildes “Bunbury” på Det Kongelige Teater er en farverig og moderne farce med smækre drag queens, komiske mestre og noter af burlesque.
Niels Erling har med "Menneskekryb" nyfortolket brødrene Čapeks "Insektliv" fra 1922, der stadig er højaktuel og svær at gå opløftet hjem fra.
"Hallo!" er en sød og velfortalt lille, ordløs forestilling om at bryde ud af sit ensomme og trivielle liv og genopdage legen og munterheden.
Waage Sandø fejrer et flot 60-års jubilæum med sin begavede titelrolle i "Kong Lear", men indpakningen er pinligt kunstig og bedaget.
Sarah Boberg bærer ekspressivt den dirrende monolog "Frk. Marguerite", der dog i Maria Vinterbergs opsætning bliver lidt for uklar i mælet.
Visionær politik trodser (næsten) pessimismen i Folketeatrets "Peter af Farum", hvor Jens Jørn Spottag sympatisk skildrer Farum-fænomenet.
Det er ikke ligefrem teater for folket, når Det Kongelige Teater og Dansk Danseteater nyfortolker "Peer Gynt" på Skuespilhusets Store Scene.
Det er ikke aldersforskel og hudfarve, men vores forventninger om andres fordomme, der står i vejen for lykken i "Lov mig aldrig at glemme".
Teatret Møllens 50-års jubilæumsforestilling "Sort sol - fladt land" tegner et fint og nuanceret portræt af den sønderjyske egnsidentitet.
Den franske film "De urørlige" er en rørende historie om forskelligheder, der mødes, men teaterversionen på Folketeatret lykkes kun delvist.