ANMELDELSE: Abrahams børn, Svalegangen

sætter fokus på tre store verdensreligioner i en ægte Rønne-forestilling.

★★★★★☆

Scenen er næsten tom. Foruden tre lærreder på bagscenen, en prædikestol og en skævt designet stol i jern, er der kun på scenen. “Abrahams børn” er en monolog om Abraham, som var stamfader til både den jødiske, den kristne og den muslimske religion. Der er tale om én gud, omend denne gud kaldes henholdsvis Jahve, Gud eller Allah.

“Abrahams børn” er vellykket sammenskrevet af den norske dramatiker Svein Tindbergs originale værk og Hans Rønnes egne tilføjelser. Iscenesættelsen af er simpel og troværdig, og det bibeholder det klassiske ‘Rønne-udtryk'. Samtidig rammer forestillingen ind i et paradoks, som måske synes overset, selvom den er et væsentligt grundlag for en alt for lang Israel-Palæstina-konflikt; nemlig at konflikten hersker imellem Abrahams egne børn. Som forestillingen siger: “Er Abraham en del af problemet eller en del af løsningen?”

Hans Rønne Foto: Per Pedersen

Forestillingen er meget lav i sin energi, og den minder mere om et teaterforedrag, end en egentlig monolog. Og selvom teksten også indeholder humoristiske replikker, så er det 90 minutters fakta-tungt materiale, som bliver leveret med Rønnes bløde, historiefortællende stemme, så man næsten bliver lullet i søvn af religionsforelæsningen. Det er ingenlunde kedeligt – tværtimod! Det er blot temmelig informationsmættet.

Men mestrer virkelig den fortællende teaterform, og hans virtuose formidling på scenen gør monologen helt ekstraordinært sanselig. Vi er i Jerusalem sammen med ham, mens han står dér med skuldertaske og vandflaske. Vi hører minareten i det diskrete lyddesign, og lysdesignets farver antyder sceneskiftene umærkeligt. Det er altså guf til både hjerne og hjerte!

“Abrahams børn” er produceret af >>TEATRET<< og havde premiere på Teater Nordkraft sidste efterår. Forestillingen spiller nu på ind til den 29. april 2016 og tager på turné i september og oktober 2016.

Medvirkende: Tekst: og Instruktør: | Scenografi: | Produceret af: >>TEATRET<<