Varme emner og virtuose pauser i “5 kvarter ved 200 grader”

Tre meget forskellige mandetyper debatterer klima, kunst og eksistens over kødgryderne i “5 kvarter ved 200 grader” af .

★★★★★☆

Hvor langt skal man egentlig strække sig for at bevare den gode stemning? Hvor meget skal man gå på kompromis med sine holdninger og værdier for ikke at træde sine nærmeste over tæerne? Temmelig meget, erfarer vi i den stille farce “5 kvarter ved 200 grader” af det legendariske projektteater fra Aarhus.

Toke og hans svigerfar ankommer til ødegården i Sverige, hvor Tokes far holder til. Sammen skal de tre meget forskellige mænd forberede påskefrokosten, før kvinderne ankommer dagen efter. Livssyn, traditioner og overbevisninger krydser klinger i godt og vel fem kvarterer, mens de på hver sin facon forsøger at opretholde den gode tone og opføre sig nogenlunde anstændigt over for hinanden.

Men efterhånden som aftenen, natten og den efterfølgende morgen skrider frem, bliver Tokes gennemtænkte påskemenu, der er designet til at gøre alle tilfredse, forurenet af krebs kogt over bål, vegetarisk nøddesteg, lammekølle skamstegt ved 200 grader og svanefoldede servietter af køkkenrullepapir. Samtidigt smuldrer den gode stemning, når klimaskam møder landmand, tro møder utroskab, og FC Midtjylland møder KB.

Thomas Jacob Clausen Rønne og står bag manuskriptet, der listigt vandrer igennem en håndfuld af de store temaer såsom klima, kunst og eksistens. Og i Hans Rønnes iscenesættelse får diskussionerne lov at træde frem imellem lange perioder med dirrende stilhed. Pauserne og langsommeligheden sætter indimellem vores tålmodighed på prøve, men når vi overgiver os til det lave tempo, bliver effekten desto større.

5 kvarter ved 200 grader - TEATRET
, Thomas Jacob Clausen Rønne og . Foto: Per Pedersen

Men trods det langstrakte udtryk og den afdæmpede humor, har “5 kvarter ved 200 grader” absolut karakter af en farce med sine stereotypiske karakterer og sin eskalerende handling. Og så er der i øvrigt også masser at grine ad – endog på vejen hjem fra teatret, hvor dialogerne og de groteske situationer dukker op i erindringen.

Som Tokes far, billedkunstneren og nyveganeren Birger, er tilpas rusten i stemmen og blød i bevægelserne, så vi fornemmer 68-generationen i ham, mens han på glimrende vis skildrer både den (for fjerde gang) nygifte lykkerus og den utilstrækkelige far i ham.

Og Thomas Jacob Clausen Rønne, der imponerer gang på gang – særligt mindeværdigt som sønnen i Lars Noréns “Mod til at dræbe” (Teatret Møllen, 2020) – passer glimrende i rollen som den unge, moderne og klimabevidste mand imellem de to ronkedorer. Derudover formår han med enkelhed at skildre sin karakter allerede fra begyndelsen, da vi kun hører hans side af en telefonsamtale med sin kæreste, hvor kun får indført et blidt “ja” indimellem.

5 kvarter ved 200 grader - TEATRET
Thomas Jacob Clausen Rønne og . Foto: Per Pedersen

har et mere mekanisk og stift udtryk, hvilket får ham til at passe fortrinligt ind i rollen som den konservative midtjyde Jørgen, der er hobbylandmand og konsulent i Landbrug & Fødevarer. Karakteren ligner nogle af de lidt polerede klassikerroller, han har haft igennem tiden på , men som jeg skrev i min anmeldelse af “I' de fucking bedste” (Teater Apropos og Teaterhuset Filuren, 2022), så er der kommet en gnist i hans skuespil, som jeg ikke har set før. Han får nærvær og nerve til at spille op imod den kontrollerede overflade, og dermed er hans præstation i “5 kvarter ved 200 grader” blandt hans absolut bedste.

Forestillingen foregår i en bunke af gamle, hvide møbler a la svensk landstil, der overskrider scenekanten og nærmest fortsætter ned under jorden. Udtrykket er – som altid i Gitte Baastrups scenografier – æstetisk gennemført, mens den skaber et indtryk af indretningen på den svenske ødegård, hvor forestillingen foregår. Om denne bunke af møbler også er en reference til Becketts absurde “Happy days”, hvor karaktererne sidder fast i hver sin jorddynge, er måske mere et spørgsmål om øjnene, der ser det.

Alt i alt er “5 kvarter ved 200 grader” endnu en gennemført forestilling fra , der formår at skabe morsomt og tankevækkende teater med udgangspunkt i det almindelige, som synes er specialist i.

Forestillingen har spillet i Aarhus og Aalborg og kan lige nu opleves til den 13. november 2022 på i Valby.


Manuskript: Thomas Jacob Clausen Rønne og Iscenesættelse: Medvirkende: , Thomas Jacob Clausen Rønne og Scenografi: Lysdesign: og Produceret af:

Del dette indlæg