ANMELDELSE: CoryDONG, Projekt Glemmebogen

“CoryDONG” tænder vores kritiske sans

Satireforestillingen “CoryDONG” er den anden forestilling i Ina-Miriam Rosenbaums om møgsager fra Christiansborg.

★★★★☆☆

Som producent i tager skuespilleren fat om en række møgsager fra Christiansborg. I 2017 havde projektets første forestilling ”Skattesagens helte” om Helle Thorning-Schmidts skattesag premiere.

I ”CoryDONG” er det Bjarne Corydons salg af energiselskabet Dong til amerikanske Goldman Sachs, der er udgangspunktet. Det er en kompleks sag, som i sin tid havde stor bevågenhed, selvom de færreste af os nok havde fuldstændigt styr på, hvad der var op eller ned i sagen. Men den rørte både ved vores nationalfølelse, tilliden til det politiske system og klasseforskelle i samfundet.

I Projekt Glemmebogens forestilling er det den helt konkrete sag, vi skal prøve at forstå. Hvem gjorde hvad? Foruden selv medvirker også skuespilleren i forestillingen.

Tungt stof

”CoryDONG” er en satirisk forestilling, der i høj grad læner sig op ad lecture-performance-genren. Her får forestillingen et forelæsnings- eller foredragsudtryk, og indholdet er mere informativt, end vi normalt oplever det i teatret.

Det gør unægteligt forestillingen en smule nørdet, og hvis man ikke har taget den politiske og samfundsøkonomiske nysgerrighed med hjemmefra, så kan ”CoryDONG” blive en noget tør teateroplevelse.

Men dramatiker Henrik Szklanys komiske tilgang til manuskriptet samt de medvirkendes humoristiske karikeringer af de implicerede personer – eksempelvis Henrik Poulsen, Fritz Schur og selvfølgelig Bjarne Corydon – gør forestillingen ganske underholdende.

Samtidigt skaber instruktør intelligente og kraftfulde scenebilleder – som eksempelvis at gemme alle sagsakterne under et bord, som bliver tildækket med et rødt tæppe og hvide duge på kryds, så sagens mørklægning kommer til at ligne en statsbegravelse.

Det bedste for Danmark

Undertitlen ”Det bedste for Danmark” er hele omdrejningspunktet i forestillingen. Var salget til Goldman Sachs et resultat af en fejlslagen forhandling, udygtigt embedsmandsarbejde i Finansministeriet eller en lidt for god forretningssans i Dongs topledelse? Eller gjorde Corydon faktisk det, der var bedst for Danmark?

Forestillingen virker langt hen ad vejen ganske unuanceret. Vi får et indtryk af, at vi bare skal pege fingre ad alle dem med magten, som forvalterne den udansk, udemokratisk og for egen vindings skyld.

Men da forestillingen tilsyneladende er slut, tager Corydon ordet, og i en både velskrevet og af velspillet epilog vender han hele billedet om. Den sender os ud af teatret med et bredere perspektiv og en sund skepsis over for både magthaverne og medierne.


Dramatiker: | Idé: | Iscenesættelse: | Medvirkende: og | Scenografi, kostumer og video: | Lyddesign: | Lysdesign: | Produceret af:

Del med dit netværk