ANMELDELSE: Dagens festugesatire, Svalegangen

Veltilrettelagt og super underholdende impro-satire på Svalegangen, hvor triumferer på scenen.

★★★★★☆

For trejde år i træk markeres Teatret Svalegangen med impro-showet “Dagens festugesatire”, hvor fem skuespillere laver improviserede scener med udgangspunkt i dagens avisoverskrifter. Det sker hver dag i festugen, og fire af skuespillerne er faste, og den femte skuespiller er en ny hver dag.

Både før forestillingen og i pausen hører jeg de øvrige publikummer forbinde “Dagens festugesatire” med improteater-tv-programmerne fra 1997, “Hatten rundt”. Konceptet læner sig da også meget op ad tv-konceptet, omend tv-konceptet også blot er fuldstændig klassisk teatersport – med alt hvad det indebærer af overraskende situationer og freudianske fortalelser.

I Svalegangens version af et teatersport-show fungerer teaterchef og instruktør som moderator igennem forestillingen, og de overskrifter, der improviseres ud fra, er udvalgt af publikum blandt de aviser, man kunne bladre i ved bordene før forestillingen. Avispapir er tapetseret i scenografien, og salen emmer i det hele taget af aktualitetssatire. Heldigvis bliver det ikke de klassiske nyhedshistorier, der dominerer aftenen, men de banale historier om selfie-stænger, nedskæring af busruter og Facebook – selvom vi da også får lov at grine lidt ad Inger Støjberg og Søren Pind.

festugesatire_f_300ppi

På scenen er holdet stærkt og sikkert i sit samarbejde. De fire faste skuespillere er den sirlige og spidse , den kropslige , jyde-specialisten og den forsigtige Kristensen – et hold, der giver aftenen en vifte af karaktermuligheder, der er bredere end bred.

I særdeleshed skinner igennem som en opmærksom og skarp komiker. Han fornemmer med stor præcision publikums humor og leverer sine pointer med høj grad af timing. Selvom også formår at bevare den røde tråd og binde historierne sammen, så de karakterer, vi møder undervejs, danner nye situationer i nye kombinationer, og selvom det er Smedegaard, der står ved roret, så er det uden tvivl , der fører skibet i havn.

“Dagens festugesatire” spiller endnu på den 3/9 (gæst: Brian Lykke), 4/9 (gæst: ) og 5/9 (gæst: ).

Medvirkende: , , og Kristensen | Komponist: