ANMELDELSE: Den vægelsindede, Aarhus Teater

Aarhus Teaters “Den vægelsindede” er sjovest for de medvirkende og deres kollegaer

Mens spiller en 6-stjernet forestilling nede i kælderen, bliver ”Den vægelsindede” på Scala måske sæsonens værste forestilling.

★★☆☆☆☆

Du står i Aarhus Teaters foyer, og nu har du to muligheder: Du kan gå til venstre og op ad trappen til Scala-scenen, eller du kan gå til højre og ned ad trappen til Studio-scenen. Du skal se på din billet, så du ender det rette sted.

Har du løst billet til ”En fortælling om blindhed” på Studio, vil du få en tankevækkende teateroplevelse, der tilmed påvirker os fysisk på måder, som vi kun meget sjældent bliver påvirket i teatret eller nogen andre steder. Mere om det i den seksstjernede anmeldelse, som blev bragt forleden.

Har du derimod løst billet til ”Den vægelsindede” på Scala, så er du på vej til en over tre timer lang opvisning i, hvordan man spilder et betalende publikums tid og penge, mens Holbergs legeme vender sig i sin sarkofag i Sorø Klosterkirke.

Et gennemgående element er improvisation, og det er det eneste, der gør forestillingen udholdelig. Særligt når de medvirkende glemmer replikker, bytter om på navnene eller prøver at hyle hinanden ud af den på scenen, bliver det ganske underholdende at opleve.

Men det er improteater på begynderniveau. Og det værste er, at jo sjovere det bliver, jo længere vender forestillingen ryggen til de kvaliteter, som Holberg snildt har kunnet more os med igennem snart 300 år.

Fjollet til ukendelighed

er vores vægelsindede hovedperson en anonym skikkelse, mens bifigurerne tager uforholdsmæssigt meget fokus på scenen. Selv når de ikke burde være der.

Og det betyder, at hele den komiske forvikling og de mange karakterer i Holbergs persongalleri mister deres betydning. Det er jo netop Lucretias uforudsigelige vekslen fra brusende arrigskab til yndefuld sødme, der gør både hende og alle de andre karakterer interessante.

Men forestillingen ender som noget, der ligner en øvelse for skuespillerelever, hvor manuskriptet kunne have været hvad som helst, og hvor det bare handler om at være med.

Og det kan jo også være fint – særligt på skoler eller som et festligt indslag til teatrets personalejulefrokost. På denne premiereaften er det da også teatrets egne medarbejdere og de medvirkendes skuespillerkollegaer i salen, der griner højest.

Sælger man derimod billetter til ”Den vægelsindede” og med Holbergs navn på plakaten, så skylder man som minimum at tage forlægget alvorligt. Det gør man ikke ved at fjolle forestillingen til ukendelighed.

I disse uger begynder teatersæsonen 2020/2021 over hele landet, og formår tilsyneladende at lægge ud med at præsentere både den bedste og den værste forestilling i sæsonen på én gang.


Af: | Iscenesættelse: Laurent Chétouane | Medvirkende: , , , , , , , , og | Musiker: | Scenografi: | Kostumedesign: | Lysdesign: | Produceret af:

Del dette med dit netværk