Revyperler i Rødvig trives trods pludselig udskiftning

2023 er en gemytlig og varieret revy med lækker musikledsagelse, og den pludselige udskiftning i revyholdet er endt ganske godt.

★★★★☆☆

Skuespiller , der er kunstnerisk leder, instruktør og medvirkende i i Rødvig, forlod revyen onsdag – under en uge efter premieren. I går eftermiddag kunne man læse på Sjællandske Nyheder (sn.dk), at ifølge revydirektør Tom Bang er blevet bortvist. forklarer imidlertid selv sin exit med, at der var for mange uoverensstemmelser i samarbejdet med Tom Bang.

På kun et døgn måtte revyen altså sadle om, og allerede torsdag aften spillede revyen igen. Den 23-årige , der selv leder og medvirker i andre revyer, samt har skrevet revytekster i flere år, var i forvejen tilknyttet som instruktørkonsulent. Han sprang til og overtog Max Hansens plads på holdet. Og torsdag aften var der udskiftet navne, billeder og et enkelt nummer i programmerne, der var trykt og klar til publikums ankomst. Selv kostumerne var gjort klar til inden forestillingen.

var også klar. Det samme var holdet. Det er altid imponerende, når en skuespiller med kort varsel træder ind i en forestilling, men det er endnu mere imponerende, når holdet på så kort tid kan indlemme en ny medspiller og samtidig udtrykke overskud og holdånd. Det vidner om en god og kreativ energi på holdet, samt en enorm velvilje over for det fælles projektet. Tillykke med den flotte redning!

Hvad revyen angår i øvrigt, så er der tale om en god, underholdende og skarp samling af numre, som traditionen tro indeholder af både ældre og nyere dato. I år er tekstmaterialet især båret af og , der tilsammen står bag 17 af de i alt 26 numre på programmet. Og der er en flot variation imellem politisk satire, yndige viser, absurde sketcher og fyldige solonumre.

Tilsammen er det et dygtigt hold, der i år prydes af revydebutanten , som trækker på sin erfaring som både musicalperformer, sanger og koreograf. Og så viser det sig, at hun også er ganske morsom og har godt fat om timingen og de vittige pointer. Også imponerer – mindre overraskende – som sanger og skuespiller i mange af revyens numre, hvor hun især byder ind med nogle sjove og skæve karaktertegninger.

dyrker det joviale udtryk med et smittende smil, der giver revyen en skøn lethed. På samme måde er hyggelig og varm som revyens grand old man, der dog også formår at aktivere vores eftertænksomhed med sin humoristiske nerve. Et glædeligt gensyn med hans hyldestnummer til vennen Jesper Klein under overskriften “Intet uden mildhed” understreger Flemming Jensens kærlighed til og evner for humor med mening.

I forlængelse af revyholdet har vi et tremandsorkester under ledelse af , der ledsager revyen med nænsomt klaverspil og svingende trommer og bas. De giver forestillingen en klub-agtig stemning, som modsat andre revyer ikke spiller op til show og pop, men dyrker de stille toner og de jazzede rytmer. En sand fornøjelse at lytte til hele vejen igennem.

er altså kommet mere end helskinnet igennem udfordringerne, og borgerne på Stevns kan se frem til en gennemført og gemytlig revy med masser af gode numre.

Forestillingen spiller på Restaurant Harmonien i Rødvig til den 29. juli 2023.

Tekst og musik: , , , , , , Vase & Fuglsang, m.fl. | Iscenesættelse:  | Kapelmester:  | Medvirkende: , , og | Scenografi:  | Koreografi:  og | Lyd- og lysdesign:  | Produceret af: