ANMELDELSE: Ildsjæl, Filuren

“Ildsjæl” er stærkt og betydningsfuldt ungdomsteater

5 ud af 6 stjerner

“Ildsjæl” er en ungdomsforestilling fra teatergruppen Teateriet Apropos og Teaterhuset Filuren i Musikhuset Aarhus. Forestillingen handler om at brænde for noget; for en sag, for en holdning eller for et fodboldhold. Forestillingen tager os med ind i en arena, som publikum sidder rundt om, hvor vi møder typer og karakterer – nogle møder vi ganske flygtigt, og andre, eksempelvis Ida og hendes far, får vi et indgående kendskab til. Det er deres historie, der driver forestillingen.

Når en teaterforestilling henvender sig til børn og unge, så ser man ofte, at folkene bag forestillingen forsøger at ‘nå ind’ til det yngre publikum ved at gribe teatermediet an på en anden måde. Det skal være frækt, provokerende og moderne, tænker de, mens de sætter video-projektorer, computere og instrumenter på scenen. I “Ildsjæl” laver de teater for de unge, så de nye teaterpublikummer, som forestillingen vil møde, får reelt teaterkendskab ved at se teater. Det taler ikke ned til sit publikum, og det går ikke på kompromis med sine kvaliteter som kunstform.

Stig Reggelsen Skjold og Anders Brink Madsen Foto: HEIN Photography
Stig Reggelsen Skjold og Anders Brink Madsen
Foto: HEIN Photography

Marcus Aurelius Hjelmborg har designet et lydunivers, der formår at fuldende forestillingen. Vi kommer ind i salen til lyden af Johnny Cash’ “Ring of fire” i en voldsom rock-sampling. Vi hører svagt antydningen af kirkeklokker i et elektronisk lyddesign som soundtrack til faderens gåtur hen til sin datters begravelse. Vi hører knitrende lyde af huset, der brænder, og samtidigt et helt naturligt brug af reallyde. Scenografien er, som de siger i en reklamefilm, ‘kvadratisk, praktisk og god’, og til formålet og stilen ganske udmærket tilvirket af skuespilleren Daniel Bevensee.

Og naturlighed er i virkeligheden, hvad denne forestilling mestrer. Instruktør Morten Lundgaard har iscenesat “Ildsjæl”, så den strømmer næsten intuitivt ind i publikums hjerter. Den taler til hjernen og til følelserne, og skuespillerne manøvrerer sikkert rundt i de forskellige følelses- og karakterskift, så publikum føler sig set og hørt. Kaja Kamuk er bevægende realistisk som både voksen kvinde og lille pige. Stig Reggelsen Skjold viser stilsikkert yderpunkter i sine karakterer, så man kan mærke knivsæggen snitte trædepuderne. Og Anders Brink Madsen, som må siges at tage kvantespring i sin karriere i disse år, viser nye intense sider af sit nærværende skuespil, og han ser ud til at føle sig helt hjemme i det.

Det hele strømmer ud af et klogt og betydningsfuldt dramatisk værk af Brian Wind-Hansen, som har givet glød til debatterne i folkeskolerne om radikalisering, holdninger, åbenhed og socialisme, som diverse kommunale konsulenter desparat forsøger at holde liv i – på mere eller mindre vellykket vis. Det er derfor utvivlsomt, at “Ildsjæl” er en vigtig teaterforestilling for unge – især de, som ikke har stiftet bekendtskab med teater-mediet. Den er vigtig for de unge, men også for teatret som kunstform.

Forestillingen spiller på Teaterhuset Filuren til den 18. marts 2016 og er herefter til salg for skoler, institutioner og lignende.


Dramatiker: Brian Wind-Hansen | Instruktør: Morten Lundgaard | Medvirkende: Stig Reggelsen Skjold, Kaja Kamuk og Anders Brink Madsen | Scenograf: Daniel BevenseeLysdesigner: Jesper JepssonLyddesigner: Marcus Aurelius Hjelmborg | Produceret af: Teaterhuset Filuren og Teateriet Apropos