"Iliaden" er stadig relevant, men også bare ældgammel
Betty Nansen Teatrets opsætning af "Iliaden" rummer gode præstationer og en humoristisk lethed, men spændingen drukner i oldgræske navne.

Krigen raser stadig i Ukraine. Og selvom krig har udviklet sig siden dén mellem Grækenland og Troja omkring år 1200 f.Kr., og i dag består af meget mere teknologi, diplomati og økonomi, så er det stadig først og fremmest på slagmarken, at den udkæmpes. Derfor er det desværre ikke svært at forholde sig til krigstemaet i Homers "Iliaden" fra cirka 800 år f.Kr., der nu spiller i en ny dramatisering på Betty Nansen Teatret.
Historien bliver let og spiseligt formidlet i Tom Silkeberg og instruktør Eline Arbos dramatisering. Grundfortællingen om den græske krigshelt Achilleus, hærføreren Agamemnon, vennen og elskeren Patroklos og den trojanske kongesøn Hektor er fint bibeholdt og velfortalt i dramatiseringen. Men historien om krigsbyttet Briseïs, der står som kr
Du skal være logget ind for at kunne læse indholdet på mortenhede.dk.
Har du allerede et login? Log ind her.