ANMELDELSE: Luften imellem os, Katapult

Skilsmisse-tango af Teater Astra spiller i disse dage på Teater Katapult. Forestillingen er kropslig og udtryksrig, men historiefortællingen bevæger sig mest i overfladen. Alligevel er publikum helt med – det er foredragsteater, der kunne fungere som et koncept.

4 af 6 stjerner

Det er sådan med ægteskabet, at det ofte går i stykker. 42 % af alle ægteskaber ender i skilsmisse, postulerer de to separerede hovedpersoner på scenen, da de med deres coach- og yoga-uddannelser pludseligt har taget turen ind i foredragsbranchen med showet “Den lykkelige skilsmisse”. De har selv været igennem alle 5 faser af bruddet, og nu vil de hjælpe de gifte publikummer til at undgå de sværeste faser.

Se, det er en sjov idé. Og publikum genkender tydeligvis sig selv og deres ægtefæller i de to skuespillere, Tiia Kotkas og Henrik Uldall. Og det gælder også, når de to skuespillere bevæger sig ind i den, for uvante teatergængere, lidt sværere udtryksform; dans. De to skuespillere tango-danser sig igennem nogle af skilsmissens faser, hvor børn, vasketøj og husbyggeri får mere og mere opmærksomhed i tosomheden. Parlivet udvikler sig til familieliv lige der – midt i en tango. Det er lettilgængelig, og det virker!

Luften imellem os

Og tilgængeligheden må være et nøgleord i denne opsætning fra Teater Astra. Forestillingens instruktør, Theresa Daewaell Grønning, gør brug af ekstremt simple virkemidler. Vi skal ikke se på en bamse i mange sekunder, før vi er helt med på, at det er en erstatning før børnene. Men der kunne være leget meget mere med de repræsenterende symboler, for på denne måde er vasketøj bare vasketøj. Hvad nu, hvis vasketøj også kunne være lidenskab? Eller hvis madlavning også kunne være begær? Vi snuser lidt til det, når Tiia Kotkas danser solo med en grøntsagskniv i munden i stedet for den røde rose. Men vi vil have mere af det!

Det kropslige skuespil er forestillingens force. Henrik Uldall mestrer at falde sammen ved et køkkenbord, og vi ser hans forandring igennem fortabelse, modløshed og desperation. Og de viser begge en ægthed, der får os til at tænke, om de to skuespillere helt reelt har været gift. Og om de i virkeligheden er coach- og yoga-mennesker og ikke skuespillere. De ligner ikke skuespillere, når de står der på scenen. Tiia Kotkas står som et dådyr fanget af billygterne, når projektøren rammer hende. Men rent kropsligt leverer også hun en glasklar historiefortælling.

Den finskfødte Tiia Kotkas er også kvinden bag forestillingens koncept, og det er netop et koncept, vi oplever i “Luften imellem os”. Tango-tale-teater? Denne anmelder har svært ved at se konceptet danne grundlag for en ny teatergenre, men måske kunne den være til stor inspiration for landets foredragsholdere og peptalkere.

Forestillingen spiller på Teater Katapult den 12. december klokken 20:00 og den 14. december klokken 18:30.


Medvirkende: Henrik Uldall og Tiia Kotkas | Koncept: Tiia Kotkas | Instruktør: Theresa Daewaell Grønning | Musik: Asger von Daler | Lysdesign: Poul Jepsen | Produceret af: Teater Astra