Der er ikke meget Shakespeare tilbage i ”Macbeth”

' punkversion af ”Macbeth” er fint og sjovt udført, men alt det, der gør den til en Shakespeare-klassiker, er forsvundet.

★★★☆☆☆

”Shakespeare til folket” står der på teatergruppen ' hjemmeside. Det kan og bør diskuteres. For selv om forestillingen ”Macbeth” er både sjov og gratis, så taler den ned til folket og er ikke i nærheden af at være Shakespeare.

Man har uddraget nogle hovedtræk fra den originale historie, og så har man fyret op under kedlerne for at genfortælle den så poppet og fordøjelig som muligt. Til sidst har vi fået mindre ud af Shakespeares ”Macbeth”, end hvad de få linjers resumé på hjemmesiden kunne sige os.

Nogle gange får vi replikker, der mere eller mindre er fra Shakespeares hånd, men de leveres med en tyk ironisk distance. Resten af tiden fortælles historien på et niveau, der minder om en pop op-bog for småbørn. Og persongalleriet såvel som stridigheder og dramaer imellem personerne er forsvundet fra forestillingen.

Måske regner de med, at vi ikke kan forstå de originale replikkers poetiske eller dramatiske kvaliteter. Eller måske tror de, at vi ikke kan genkende os selv i temaer som magtbegær og griskhed. I begge tilfælde er det en grov undervurdering af folket i såvel 2020 som på Shakespeares tid.

Ny Macbeth løfter forestillingen

Hvis vi ser bort fra manglen på Shakespeare, så har man skabt en virkelig morsom og gennemført sommerforestilling i Ørstedsparken i København. Det vilde og uhøjtidelige udtryk passer godt til tidens unge, der da også synes at valfarte til forestillingen. Selv hvis man kommer en time før, er pladsen trang af tapas og tæpper på græsset.

Anarkisme klæder teatret, og selv om det er en svær tid at være regelbryder i, så er der heldigvis stadig plads til en fuckfinger til publikum og en spydig kommentar. Og både iscenesættelsen af og kostumerne af understøtter det anarkistiske udtryk, der er med til at fuldende forestillingen.

De fire medvirkende er fulde af energi, og de har et godt greb om stilen. og er begge fortræffelige som de to punkerhekse og flere andre roller, mens Karin B. Heinemeier rutineret indtager scenen som en ægte teatermadame i rollen som den kæderygende Lady Macbeth.

Efter premieren blev syg, og allerede få dage senere trådte ind i rollen som Macbeth. Det er altid imponerende at være vidne til den slags præstationer, men imponerede ikke kun med sin lynhurtige indstudering af rollen.

Han er den eneste, der får klemt en egentlig psykologisk udvikling ind i sin karakter og er dermed den eneste, der løfter forestillingen fra simpel underholdning til en egentlig teateroplevelse. Bravo.

Spiller gratis i Ørstedsparken i København til den 27. august 2020.


Af: | Bearbejdelse: | Iscenesættelse:  | Medvirkende: , , og | Scenografi og kostumedesign:  | Kostumier:  | Lyddesign:  | Produceret af: og

Del med dit netværk