Olga Ravns barselsroman i væmmelig iscenesættelse
Anna er en følelsesløs fødemaskine i Liv Helms makabre opsætning af Olga Ravns populære barselsroman ”Mit arbejde” på Husets Teater.
★★★★☆☆
“Ad, hvor er det ulækkert,” udbryder den midaldrende kvinde ved siden af mig, da en moderkage klasker på gulvet.
Hun griner og væmmes samtidigt. Og det er sådan, man bedst kan beskrive Husets Teaters sceneversion af Olga Ravns roman ”Mit arbejde” om at blive mor. Det er sjovt og væmmeligt.
Jeg tænker tit på musikeren Annika Aakjær, der over de senere år er sprunget ud som standupkomiker. I sit soloshow ”Enebarn” har hun en lang passage, hvor hun meget åbent taler om sin menstruation. Hensigten er åbenlys: Menstruation er naturlig, og det gør intet godt at tie den ihjel.
På samme måde bryder ”Mit arbejde” også tabuer. I bogen er ét af de helt store tabuer, at man ikke nødvendigvis elsker sit nyfødte barn efter fødslen. Om oplevelsen på fødestuen siger Olga Ravn igennem karakteren Anna:
“Jeg fandt ingen lykke i det værelse, hvor man havde bedt mig om at lede efter den.”
Vi følger Anna fra graviditeten og ind i de første år som mor. Hun bliver tiltagende depressiv og har selvmordstanker. Grundlæggende fordi hun ikke opfatter sig som mor på den måde, hvorpå alle andre forventer af hende, at hun er mor. Og fordi barnets far, Aksel, ifølge hende selv ikke påtager sig faderrollen, men forsøger at dele moderrollen med hende.
Det kommer der mange sjove betragtninger ud af, og i teaterdirektør og instruktør Liv Helms iscenesættelse får både det komiske og det væmmelige god plads. Begrebet arbejde, som både refererer til hovedpersonens arbejde som forfatter og hendes “lønløse arbejde” som mor, bliver udforsket i adskillige scenebilleder og rekvisitter, som udtrykker mere, end de fortæller.
Men det bliver ikke kun væmmelige scenebilleder med blod og indvolde, men også fine scener med kaffemaskine og roll-on-deodorant samt hverdagslige skænderier, som vi tilsammen genkender som virkeligheden.
Anna spilles af to skuespillere, som både skiftevist og simultant fortæller Annas historie. Marie-Lydie Melono Nokouda og Christine Sønderris fuldender smukt scenerne, hvor den ene siger en replik, mens den anden udfører en handling et andet sted på scenen. Og det kan næsten anbefales at se forestillingen to gange blot for at kunne holde øje med dén, der ikke er i fokus. Der udspiller sig en hel forestilling i baggrunden indimellem.
Olga Ravns roman bliver i høj grad bragt til live på scenen, ligesom Freya Sif Hestnes‘ visuelle udtryk og Liv Helms gennemtænkte, morsomme og vidunderligt makabre iscenesættelse bestemt har sine plusser. Men det virker også, som om man har holdt igen for ikke at skræmme eller overvælde publikum. Og det er en skam.
“Mit arbejde” spiller på Husets Teater i København til den 23. oktober 2021.
Efter roman af: Olga Ravn | Bearbejdelse: Liv Helm og Sanna Albjørk | Iscenesættelse: Liv Helm | Medvirkende: Marie-Lydie Melono Nokouda og Christine Sønderris | Scenografi og kostumedesign: Freya Sif Hestnes | Lyddesign: Nanna-Karina Schleimann | Lysdesign: Christian Vest Berntsen | Produceret af: Husets Teater i samarbejde med Folkteatern Göteborg