Ole Sørensen er både patriark og gammelfar
Det bliver et følsomt og velspillet faderopgør på Teatret Møllen, hvor Lars Noréns ”Mod til at dræbe” er opsat med sønderjysk dialekt.

Den svenske dramatiker Lars Norén har med forestillingen ”Mod til at dræbe” (1978) sat ord og handling på en grundfølelse, som de fleste af os kender: Trangen til at løsrive sig fra sine forældre. Det bliver et drabeligt opgør imellem Erik og hans far efter en skæbnesvanger nat i den lille loftslejlighed et ubestemmeligt sted i Sverige.
På overfladen ligner forestillingen et socialrealistisk drama, mens der samtidig er en underliggende tone af surrealisme – vi ved faktisk ikke, om Erik drømmer eller er vågen. ”Mod til at dræbe” var Noréns debut som dramatiker, og han skrev forestillingen ud fra en drøm, han selv havde.
Og netop dette ubestemmelige univers har Teatret Møllen i Haderslev genskabt.
Du skal være logget ind for at kunne læse anmeldelser på mortenhede.dk.
Har du allerede et login? Log ind her.