ANMELDELSE: Odense Sommerrevy 2023

Potentialet er endnu større i Odense Sommerrevy

stiller med en muskuløs produktion og et stærkt og erfarent revyhold, men slæber også på en dødvægt af halvdårlige tekster.

★★★★☆☆

Sæsonen for sommerrevyer skydes traditionen tro i gang i Fruens Bøge i Odense, hvor igen i år har indtaget grønsværen. Ligesom sidste år står revydirektør på scenen sammen med gengangerne , og . Derudover er og på holdet i denne sæson, der i samme omgang er udvidet fra fem til seks medvirkende.

Og det er da også – igen i år – holdet på scenen, der er Odense Sommerrevys største styrke. Ikke mindst når de gælder de farceagtige karakterer som Henrik Lykkegaards desparate fængselsbetjent med plads- og kollegamangel, Thomas Mørks gustne “sing og songwriter” med smertelig mangel på selvindsigt, samt og Tom Jensens heteroseksuelle gennemsnitspar, der trækker en kuglegrill med sig bagerst i pride-paraden for at slå et slag for planlagte onsdagsaftaler og fastforrentede lån.

Men endnu en gang tynges revyen af flere aldeles tekstsvage numre, som desværre ikke rigtigt har stået til at redde af de medvirkende og Tom Jensens instruktion. Det giver en række træge perioder i revyen – særligt i første halvdel, hvor både lavt tempo og manglende originalitet stikker en kæp i hjulet på revyoplevelsen.

Blandt de stærkere bidrag er forfatterduoen Vase & Fuglsang dog træfsikker i denne omgang af . Før pausen går vi eksempelvis ud på en stærk sang om Venstres grædende bagland, og lige efter pausen får vi et lige så stærkt og morsomt nummer om det stadig ufærdige supersygehus OUH i Odense. Derudover er Jacob Webles nummer “Guds gate” om et tilfældigt møde med den ufejlbarlige og almægtige skaber, der dog er på vej til Moskva for at rette op på en enkelt bommert, er både herligt kantet og komisk.

imponerer igen i år med en stribe gode præstationer både vokalt, musikalsk og karaktermæssigt. Særligt fremtrædende er hendes hæsblæsende act med trommer og truthorn, som hun fyrer et musikalsk medley i top-tempo af på. Det bliver ikke mindre imponerende af at se det igen. Derudover tør denne anmelder godt at begynde revysæsonen med at udråbe hendes parodi af Rosa fra bagedysten som én af årets bedste og mest præcise efterligninger.

Det er en muskuløs produktion, som igen stiller med. Morten Wedendahls orkester klarer alle genrer, der er masser af regifolk med lækre sceneskift, og har fået det hele til at ligne et futuristisk maleri af Piet Mondrian. Teltet er fyldt, og baren er fri. Det er derfor bare ærgerligt, at revyen skal slæbe på en dødvægt af halvdårlige tekster. Potentialet i Odense er langt større.

Revyen spiller til den 10. juni 2023.

Tekst og musik: , , , , , , , Vase & Fuglsang, , , , , , , , m.fl. | Iscenesættelse: Kapelmester: | Medvirkende: , , , , og Scenografi: Kostumier: Koreografi: Lysdesign: | Lyddesign: | Produceret af: