”Pladderhumorister” lukker og slukker efter syv sæsoner

Det er åbenbart den sidste sæson med ”Pladderhumorister”, men det får ikke de fire dygtige satirikere til at forfalde til sentimentalitet.

★★★★☆☆

Det er åbenbart sidste gang, at firkløveret bag “Pladderhumorister” går på scenen sammen. , , og begyndte i 2016 med den første standup-revy, og syv sæsoner er det blevet til. Men i år takker holdet af med showet, der denne sæson har fået undertitlen ”For sidste gang … åbenbart”.

Selvom det sidste nummer i årets forestilling peger på, at deres politisk bidende satirekoncept måske ikke har gjort den store forskel i verden, der i dag døjer med de samme kriser som i 2016, så er dét ikke årsagen til, at ”Pladderhumorister” nu stopper. Men , der snart fylder 75 år, har ifølge holdet valgt at skrue ned for sine aktiviteter på scenen.

Årets forestilling er langtfra blevet ramt af nostalgi af den grund. De fire satirikere holder snuden i sporet med dagsaktuelle sketcher i deres egne originale og velkendte formater, med munterhed og selvironi, et par kærlige hilsner til den gamle revytradition og nogle regulære standup-bidder indimellem.

Ikke desto mindre er det , der er stjernen i år. Han pryder forestillingen med sine formidable formidlingsevner især i den stille og fine revyvise ”Mit næste liv”, der i øvrigt også understreger hans mesterlighed i forhold til tekstarbejde. Og i en klassisk butikssketch, hvor er ekspedient i en forretning, der sælger fornuftige forklaringer, er Jensen som en fisk i vandet iblandt politiske pointer og små forviklinger. Der er vel ingen andre i verden, der så mange gange er gået ind på en scene med ordene: “Ding-dong, goddag!”

Som sagt er der intet tilbageskuende eller sentimentalt over hans tilsyneladende svanesang på teatret Café Liva i København. Det er blot denne anmelder, der efter forestillingen rammes af en smule melankoli over at forestille sig en humorbranche uden Jensen i.

Der er heller intet nyt under solen i forhold til de tre andre medvirkende. , der i en alder af 43 år stadig kan indtage rollen som holdets unge purk i korte bukser, bidrager som vanligt med rappe replikker og småprovokerende pointer. Imens spiller og , der relativt set ikke er meget ældre end Schøt, på deres modenhed og livserfaring i et lavere tempo, hvilket tilsammen gør holdet spændende og dynamisk.

De tre standupkomikere har igennem forestillingen hver en monolog, der i bund og grund er et stykke klassisk standup. Her bemærker denne anmelder, at i mere end 25 år har kunnet fastholde den samme karakter og stilart på scenen, uden at den er blevet det mindste bedaget eller forudsigelig. Det er i sig selv temmelig imponerende.

Hvad indholdet i forestillingen angår, så er det politiske udsyn som sædvanligt stort, og i år er balancen i satiren også aldeles vellykket. Der er en god variation i numrene, og forestillingen som helhed er velsammensat af instruktør . Det kan altså i høj grad anbefales at finde vej til denne sidste omgang af ”Pladderhumorister” på Café Liva eller til den afsluttende specialforestilling på Bremen Teater.

Forestillingen spiller til den 4. november 2023.

Af og med: , , og Iscenesættelse: | Komponist: