ANMELDELSE: Polly og stormen, Teater Nordkraft og Vendsyssel Teater

Polly vil ikke ende sine dage i Hirtshals

Ungdomsforestillingen ”Polly og stormen” beskriver udviklingen fra pige til kvinde i en barsk ungdomskultur med hævnporno og intriger.

★★★★☆☆

Polly er fra Hirtshals. Hun spiser pomfritter på havnen med sine venner og arbejder på den lokale fiskefabrik, mens hun drømmer om verden uden for Hirtshals.

Nu skal hun begynde i gymnasiet i Hjørring, og pludselig bliver de gamle venner fra Hirtshals, jobbet og ikke mindst hendes far og bedsteforældre byttet ud med den smarte klike på gymnasiet, sprut og fester inde i ”Ålleren”.

Hendes nye liv bliver alt for hende, indtil hun under en fest træder ved siden af. Og pludselig ser det hele ud til at smuldre imellem hænderne på hende – både hos de nye venner i Hjørring og hjemme i Hirtshals. 

Begreber som hævnporno og slutshaming bliver centrale i og Vendsyssel Teaters forestilling ”Polly og stormen”, der er baseret på Sanne Munk Jensen og Sarah Engells ungdomsroman ”Tag gaden tilbage” (2019).

En verden af intriger

Historien er omskrevet til teater og iscenesat af den fremadstormende teaterinstruktør , som er uddannet i Malmø i 2018.

I sidste sæson var han kunstnerisk leder på Teater Momentum i Odense, hvor han præsenterede en undergangstrilogi. Her formåede han ikke mindst at tale til et ungt publikum med udtryksfulde og moderne iscenesættelser.

Den kvalitet har han taget med sig som iscenesætter af ”Polly og stormen”. I forestillingen er det , der dygtigt spiller hovedrollen, mens de øvrige fem skuespillere lige så dygtigt deles om det resterende persongalleri.

Nogle gange er der fem forskellige personer omkring hende, og andre gange er der fem kopier af den samme person. Det virker (for) stiliseret i begyndelsen, men det gør også, at vi som publikum mærker, hvordan intrigerne og de forvirrede følelser fylder hele Pollys verden.

Forceret handling

I begyndelsen er forestillingen domineret af scener, der virker som en slags kollage fra Pollys hverdag. Men henimod slutningen begynder forestillingen at blive mere handlingsbåret.

Nu kigger vi ikke længere ind i en teenagers liv, men skal også pludselig til at følge med i, hvorfor og hvordan Pollys mor døde, da Polly var fire år, og hvem manden på passagersædet var. Polly tager ud på en regulær dannelsesrejse, som ellers er central i historien, men den bliver overstået i en fart.

Vi får en fornemmelse af, at vi har brugt for meget tid på relationerne og intrigerne i første akt, og nu er der også lige en handling, der skal knaldes af.

Og i virkeligheden er familiekrøniken ikke særlig interessant, men bidrager kun til at hæfte ende på historien. Det er Pollys spejling af en barsk men almindelig ungdomskultur, som skal bevæge os – og det gør den også.

“Polly og stormen” spiller på i Aalborg til den 8. oktober 2020 samt derefter på i Hjørring til den 29. oktober 2020.


Efter roman af: Sarah Engell og Sanne Munk Jensen | Dramatisering og iscenesættelse: | Medvirkende: , , , , og | Scenografi: | Lysdesign: | Lyddesign: | Produceret af: og

Del med dit netværk