ANMELDELSE: Processen, Borgerscenen på Aarhus Teater

Omfattende totalteater på med forestillingen “Processen” frit efter romanen af Franz Kafka.

★★★★★☆

Forestillingen “Processen” er både vandretur, spørgerunde og tysk litteratur, og så er det ikke mindst borgere, der er på scenen. Det er i sig selv ikke nogen kvalitet, og hvor i sin første forestilling “Inde ved siden af” leverede et overflødighedshorn af ligegyldighed i form af lokalrealisme, så har borgerscene-konceptet fået lov at falde mere på plads med “Processen”. For når vi nu ser disse borgere på scenen, og de fortæller sine egne historier, bliver det kædet sammen i en fortælling om systematisk overvågning, systemisk forfølgelse og bureaukratisk overgørenhed, og de nære historier får dermed relevans. Det er på den måde, borgerscenerne som koncept kan skille sig ud fra amatørteatrene.

“Processen” er totalteater, som aktiverer os i mere end to timer uden pause. Først står vi lidt inden i scenografien, derefter sidder vi lidt, vi bliver stillet personlige spørgsmål, derefter bliver vi opdelt i grupper og sendt på en 15-20 minutters gåtur rundt på Aarhus Teater og derpå tilbage på stolene igen. Der er et interview på storskærm om overvågning, og så er der ellers teaterforestilling for alle pengene. Her folder historien om Franz Kafkas romankarakter Josef K. sig ud, og de medvirkende spiller forskellige roller i fortællingen. Undervejs fortæller borgerne sine egne historier, som på visse punkter kan minde om Josef K.s. Og der bliver suppleret med akademiske overvejelser, samt indslag af både sang og dans.

Sofie Heidelbach Foto: Anna Marín Schram

Scenografisk imponerer borgerscenens husscenograf  i denne forestilling. Der er metervis af reoler med enorme bøger og en enestående helhed igennem hele dekorationen og de synlige lyskilder, og scenografien giver både bevægelsesfrihed og rum til forestillingens mange forskellige forløb. Og instruktøren har denne gang instrueret en forestilling, hvor de medvirkende borgeres fortrin er blevet dyrket; den pensionerede advokat har fået pladsen som overdommeren, hvor den unge dramaturgistuderende spiller skuespillet og rollen som Josef K. ganske tilforladeligt.

Forestillingens udfordring er dog mangel på begrænsning. Vandreturen rundt på teatret var dobbelt så lang, som den burde have været – vi fangede pointen med gåturen lang tid før, vi blev trætte i benene. Også hele genfortællingen af Kafkas historie om Josef K. kunne også meget vel have været halveret, uden at der gik nogen skår af forestillingens formål. Til sidst kunne jeg, trods kvaliteten på scenen, ikke undlade at kigge på uret og ønske mig væk.

Forestillingen spiller på Aarhus Teater til den 31. januar 2015.

Medvirkende: , , , , , , , , m.fl. | Instruktør: Scenograf: Lysdesign: | Lyddesign: Videodesign: