ANMELDELSE: Restaurant Europa, Jacque Lauritsen og AKUT360

Tiderne kan tidsnok skifte på Restaurant Europa

Matias Faldbakkens roman “The Hill” er blevet oversat til scenen i Jacque Lauritsens vellykkede dramatisering med titlen “Restaurant Europa”.

★★★★☆☆

Vi befinder os i et baglokale til en restaurant, hvor kildevand med brus, frugtkasser og konserves fylder hyldemeterne. Skuespiller tager imod os som tjeneren, fortælleren og hovedpersonen, der synes at have arbejdet på Restaurant Europa i en menneskealder.

Han er på alle måder en tjener af den gamle skole med et veltrimmet overskæg og en kortklippet og velsat frisure. Han er høj og ranglet, let foroverbøjet – eller ludende, som han selv beskriver sig. Og så er han iklædt et traditionelt tjener-outfit med sorte bukser, en hvid habitjakke og et diskret slips med slipsenål. Tjenerens vigtigste værktøj, proptrækkeren, ligger i den højre jakkelomme, som den altid har gjort.

Hvis ikke Restaurant Europa netop var en klassisk, mondæn restaurant, som med sølvbestik, mosaikgulv og jugendstil optræder som en tidslomme, ville skildringen af vores tjener være en noget tyk kliché. Men her passer han fortrinligt ind, og såvel restauranten som tjeneren er typer, som vi stadig støder på rundt omkring.

Men de gamle dyder, de sædvanlige rutiner og de loyale gæster begynder at forandre sig omkring vores tjener. Teknologien rykker ind, avisen bliver ikke læst, der bliver lavet om på bestillingerne, stamgæsterne bytter pladser, og pianisten begynder at tale. Er det udvikling eller afvikling? For vores hovedperson bliver de nye tider ikke taget pænt imod – han ser det nærmest som et angreb imod stabiliteten og kvaliteten.

Oprindeligt hed restauranten The Hills og lå i Oslo i norske Matias Faldbakkens roman af samme navn fra 2017. Det er selv, der har stået for dramatiseringen af bogen, og han har i samme anledning omdøbt restauranten til Europa. Det gør måske restauranten som analogi over samfundet lidt for bogstavelig. Dén behøvede vi ikke at få skåret ud i pap.

Restaurant Europa - Jacque Lauritsen og AKUT360
. Foto: Søren Meisner

Til gengæld er Jacque Lauritsens oversættelse fra bog til scene aldeles vellykket, hvad angår både de sproglige finurligheder og fortællingen som helhed. Ikke mindst er replikkerne fulde af morsomme og billedlige beskrivelser, som giver spændende variationer til det ellers noget endimensionelle epos.

Der går nemlig ofte lidt for meget jeg-fortæller og fortælleteater i “Restaurant Europa”. Særligt bliver replikkerne og handlingerne på scenen mange gange et ekko af hinanden, hvor han siger, hvad han gør, før han gør det. Styrken i denne stilart er, at vi aldrig er i tvivl om, hvad der sker. Svagheden er, at vi ikke får lov at digte med, men blot er modtagere af historien.

Ikke desto mindre er Andreas Dawes iscenesættelse ganske gennemarbejdet og balanceret. Den klassiske musik, der ledsager forestillingen og også omtales i manuskriptet, er nænsomt flettet ind som stemningsmarkører igennem historien, uden at den bliver overforbrugt. Og den personlige instruktion har givetvis været med til at gøre Jacque Lauritsens karakteristikker af både hovedpersonen og historiens biroller så præcise og udtryksfulde, som de er.

“Restaurant Europa” spørger, om fremtiden ser lys eller mørk ud for vores europæiske samfund. Og den er samtidig en både morsom, stemningsfuld og velspillet monolog af i samarbejde med Andreas Dawes AKUT360.

Forestillingen spiller på i København til den 7. maj 2022.


Efter roman af: Matias Faldbakken | Dramatisering: Iscenesættelse:  | Medvirkende: Scenografi: | Lysdesign: | Lyddesign: Produceret af: og AKUT360

Del dette indlæg