ANMELDELSE: Surstrømning, Team Teatret

Alle klichéerne om danskere og danskhed rulles ud i danmarkssatiren “Surstrømning”, der turnerer i øjeblikket.

★★★☆☆☆

Bare tanken om, hvordan den fordærvede, svenske sild kaldet surströmming lugter, får brækreflekserne i beredskab. Og i det ‘interteatrale' projekt “Surstrømning” er den grufulde konservesdåse en central rekvisit. En svensk superheltinde i blå-gul dragt bruger nemlig i første akt den ildelugtende dåse til at bedøve de danske deltagere i ‘Operation Grundtvig', og i slutningen af forestillingen får silderetten afgørende betydning for danskhedens overlevelse.

Surstrømning

Foto: Mingo Photo

Ordet ‘interteatral' findes ikke, men det burde gøre det, når teatrene , , Randers EgnsTeater, , og går sammen i så bemærkelsesværdigt samarbejde. De har skabt, hvad de selv kalder “en overgæret danmarkssatire” om, hvordan vi danskere ville reagere, hvis vi var flygtninge. Og tanken er interessant. Fem udvalgte danskere, som repræsenterer arketyper af den danske befolkning, overlever som de eneste i Danmark en altødelæggende oversvømmelse. De skal bære dansk kultur videre i broderlandet Sverige, hvor de søger asyl. Men får de lov at komme ind i Sverige?

Det noget fortænkte setup er skabt af den svenske komiker- og tekstforfatterduo og . De har med en håndfuld politisk korrekthed taget et satirisk blik på danskerne – i hvert fald yderpunkterne af os. Og de har fanget de fleste af klichéerne meget præcist, så vi kan genkende den danskhed, som vi oftest omtaler, når vi med selvironi skal udtale os om danskere; vi spiser svinekød, drikker øl og hygger os.

Og selvfølgelig, når det er en satire, behøver billedet ikke være så nuanceret. Vi skal møde arketyperne, og vi skal have de genkendelige pointer. Men så klichéfyldt og fortærsket behøvede det nu ikke at være, når man samtidig sætter seks af landets mest erfarne teatre til at lave et fælles teaterprojekt om danskhed. Man kunne forvente lidt mere fremsynethed.

Når det er sagt, så er det en morsom forestilling. På scenen ser vi et solidt hold af skuespillere, der alle bidrager godt til komikken i forestillingen. er som vanligt både hurtig og skarp i sin karakter, og hans randrusianske håndboldtrænertype kører på højtryk både inden i og uden på ham. lykkes med at udnytte sine evner for det intense og nære skuespil, selvom forestillingens format inviterer til karikaturer og stor mimik.

udmærker sig også i forestillingen – såvel i den fysisk krævende slutscene, hvor flere skuespillere bliver presset til det yderste mimisk og kropsligt, som i den skæbnesvangre scene, hvor den ene danske kvinde forsøger at indfange ham, så de sammen kan sikre den næste generation af danskere. Frygten i hans øjne, mens han klynger sig til kulisserne, er kostelig!

Kasper Sejersens iscenesættelse er funktionel og umiddelbar. Det samme er Laura Rasmussens scenografi og kostumerne af . De danner rammerne omkring forestillingen, men byder desværre ikke ind med meget mere end det – hverken til dramatikken eller til æstetikken. Det tekniske design af (lysdesign) og (lyddesign) er til gengæld både professionelt, velproduceret, meddigtende og alsidigt.

Der er altså billige satiregrin at få, når “Surstrømning” besøger de forskellige teatre i denne spilleperiode. Og forestillingens selvironiske og dog selvforherligende tone passer vistnok meget godt ind i det danske selvbillede.

Forestillingen havde urpremiere på den 16. maj 2017 og spiller på i Herning den 9. til 21. juni 2017. Øvrige spilledage kan findes på de enkelte teatres hjemmesider.


Tekst: og | Oversættelse: | Iscenesættelse: Medvirkende: , , , , , og | Scenografi: | Kostumer: | Lysdesign: | Lyddesign: Produceret af: , , Randers EgnsTeater, , og

Del dette indlæg