ANMELDELSE: The Supreme Gentleman, Betty Nansen Teatret

Vi får sympati for terroristen i “The Supreme Gentleman”

leverer med små greb en stor skuespilpræstation i Nanna Cecilie Bangs “The Supreme Gentleman” på .

★★★★☆☆

Efter at have spillet på med på scenen og med iscenesættelse af og , er Nanna Cecilie Bangs monolog “The Supreme Gentleman” nu rykket til Frederiksberg. Til opsætningen på er  selv krediteret som iscenesætter, mens og står som idéudviklere sammen med dramatikeren. I øvrigt har skuespiller overtaget rollen.

Jeg så ikke forestillingen i Aarhus og kan derfor ikke helt fastslå, hvor meget eller hvor lidt forestillingen har forandret sig. Men jeg kan konstatere, at hvor forestillingen i Aarhus var iscenesat omkring et podie – lignende en piedestal under en græsk statue – og med en omfattende videokulisse som baggrund, så er den på Frederiksberg skrællet helt ned. Her spiller “The Supreme Gentleman” på teatrets nye balkonscene, hvor vi sidder på to stolerækker og betragter skuespilleren foran gardinet, der afblænder døren ud til resten af etagen.

Kostumet er knapt nok et kostume – det kunne i hvert fald sagtens have været skuespillerens private tøj – og foruden et stykke papir og en colaflaske med vand i er alle rekvisitter fjernet. Skuespilleren bevæger sig også kun minimalt og forbliver stående igennem de 70 minutter. Det er altså åbenlyst, at hvor forestillingen på arbejdede med alle teatrets virkemidler, så får teksten i høj grad lov at stå alene i Nanna Cecilie Bangs egen version på .

The Supreme Gentleman - Betty Nansen Teatret
. Foto: Marie Hald

Sådan stod hun også selv på scenen, da hun i 2017 spillede sin egen monolog “True.Story” med iscenesættelse af Christian Lollike. I 2019 imponerede hun som Aarhus Teaters husdramatiker med forestillingen “Manifest for skrøbelige autoriteter“, der ganske vist var spillet af tre skuespillere, men som i høj var tekstbåret. I begge tilfælde var teksten skrevet med en stærk, personlig og genkendelig stemme.

Det er i høj grad også tilfældet i “The Supreme Gentleman”. Nu er stemmen blot en mands, og Nanna Cecile Bang bevæger sig samtidigt ind på en noget mere dyster sti. Den generte og tilbageholdende fyr, som vi først møder i forestillingen, lever et kærlighedsløst liv, og vi ser ham udvikle sig til potentiel voldtægtsmand og terrorist.

Det vækker voldsomme reaktioner blandt publikum, og der er øjeblikke, hvor vi kæmper for at fastholde en lille smule af den sympati, som vi havde for hovedpersonen i begyndelsen. Men hen imod slutningen, hvor det uhyrlige igen kobles sammen med manglen på kærlighed og menneskelig kontakt, og Mathias Skov Rahbæks underlæbe bævrer i takt med det massemord, som hovedpersonen fantaserer om, vækkes vores medfølelse igen.

Teksten er på mange måder en forsvarstale for de såkaldte incels (personer i ufrivillig cølibat), der sandsynligvis udgør en del af de personer, som begår disse grufulde forbrydelser. Og skuespiller forsvarer sin hovedperson med hud og hår. Det er en storslået skuespilpræstation, som han her præsterer uden de store armbevægelser. Og Nanna Cecilie Bangs replikker, der denne gang bliver lidt mere fortænkte end i tidligere manuskripter, bidrager dog stadig med både skarpsindig humor og eftertænksomhed.

. Foto: Marie Hald

Måske er den skrabede opsætning på dog lidt for skrabet. Teksten kan sagtens stå uden scenografi og andre teatralske virkemidler, men de mondæne omgivelser på den nyrenoverede foyerscene synes at stride for meget imod tekstens udtryk og vores hovedpersons miljø. Det bliver som at høre klassisk musik i gågaden: Vi kan anerkende kvaliteten, men vi kan ikke rigtigt give os hen til det. Og dét problem har man givetvis ikke haft på blackbox-scenen Studio på .

Derfor skal dramatiker såvel som skuespiller have ros for at give os et værk ud over det sædvanlige. Men helhedsoplevelsen skæmmes af omgivelserne, og vi forlader desværre teatret med en fornemmelse af uforløst potentiale.

“The Supreme Gentleman” spiller på på Frederiksberg til den 11. marts 2022, samt under CPH Stage den 7.-11. juni 2022.

Manuskript og iscenesættelse: | Idéudvikling: og  | Medvirkende: | Produceret af: i samarbejde med