ANMELDELSE: Vil ikke forstyrres, Katapult

En mand tager på en drømmeudforskende rejse til Hotel Absurdia i en surrealistisk teaterforestilling fra Limfjordsteatret.

5 af 6 stjerner

Bordet bliver til en dør, receptionen er et trædeorgel, og værelset klemmer over skuldrene. Hotelbestyreren og receptionisten byder den ensomme gæst indenfor, og her begynder en kunstners mareridt om en sang, der skal synges, til hans bedste vens begravelse dagen efter. Det hele er sammensat i en musikalsk, poetisk og koreograferet forestilling, rutineret og legende iscenesat af Gitta Malling.

Vi bevæger os genremæssigt – så vel som i forestillingen – i et udefinerbart område mellem melodrama, performancekunst, teaterkoncert, absurdisme og varieté. Hvis René Magritte var scenekunstner, ville “Vil ikke forstyrres” meget vel kunne komme ud af hans hoved, så surrealistisk og drømmeformidlende er forestillingen. Den indeholder stærke visuelle sansninger, et højt niveau af komik og et veldrejet forløb igennem forestillingen.

Søren Møller Pedersen, Lasse Popp og Bastian Popp Foto: Lars Horn
Søren Møller Pedersen, Lasse Popp og Bastian Popp

På den musikalske side er niveauet også højt, og kompositionerne befamler fortællingen med kærlige og kejtede hænder. Lyrikken og replikken har i det store hele ramt den noir’ske tone lige på kornet, omend visse af sætningskonstruktionerne til tider bliver en anelse for uelegante til at matche den grad af poesi, som forestillingens helhed ellers indeholder.

Forestillingen har en uformel og uhøjtidelig tilgang til poesi på en teaterscene, og selvom begyndelsen er lidt lang at komme igennem, så giver den os tid til at mærke genren og lære præmissen at kende, før de absurde gags og det stramme artisteri for alvor sætter i gang. De må have øvet sig og gjort sig så umage, som man i virkeligheden burde forvente af alle scenekunstnere, men som i virkeligheden får denne forestilling til at skille sig ud fra mængden.

“Vil ikke forstyrres” er produceret af Limfjordsteatret og spiller på Teater Katapult den 4. og 5. februar 2015.

Iscenesættelse: Gitta MallingManuskript og musik: Lasse Popp m.fl. | Medvirkende: Lasse Popp, Søren Møller Pedersen og Bastian PoppScenografi: Christian Q. Clausen | Koreografi: Marlene SmithProduceret af: Limfjordsteatret