Dramaturgisk uskarp – heldigvis er den sjov!

Gode revykræfter er i spil på Randers Egnsteater, hvor Elvis-kabareten ”Viva Las Vegas” er mere musikalsk og morsom end scenekunstnerisk velskabt.

★★★★☆☆

Når du kører ind i Randers fra sydsiden, kommer du forbi Memphis Mansion – en efterligning af Elvis Presleys hus kaldet Graceland – der under stor bevågenhed åbnede som bl.a. Elvis-museum i 2011. Skulle man derfor placere en Elvis-kabaret et passende sted i landet, ville man ikke komme uden om Randers.

Om det er årsagen til, at Randers Egnsteater netop har valgt Elvis Presley som omdrejningspunktet for dette års vinterkabaret, er kun gisninger. Stilmæssigt er det en fin forlængelse af sidste års vinterkabaret med musik af John Mogensen og Lone Kellermann.

Og ligesom sidste år er forestillingen ”Viva Las Vegas” heller ikke præget af store scenekunstneriske kvaliteter, men er i stedet drevet af god stemning, musikalitet og morsomme replikker.

Velportrætterede

Vi følger et lille produktionsselskab, Las Vegas Records, hvor ejerens () eneste styrke er, at han er vild med Elvis. Hans to medarbejdere er tilsvarende uduelige, der kommer ingen artister, og kreditforeningen ånder ham i nakken.

Det ser sort ud. Men heldigvis har de hinanden. Og bogholderen Tina () har sine Tinder-profiler, mens den generte lydtekniker Henning () kæmper med at få erklæret sin kærlighed til Tina. Det bliver næsten farceagtigt ned ad bakke for den lille medarbejdergruppe, mens vi som publikum skraldgriner ad polemikken og de skæve og velportrætterede karakterer.

Savner en vinkel

Det mest bemærkelsesværdige ved forestillingen er det kreative hold, der står bag. Manuskriptet er skrevet af komiker i samarbejde med revyforfatterduoen Vase & Fuglsang. Iscenesættelsen er af revyinstruktør , og den musikalske ledsagelse er af , der kendes som kapelmester i bl.a. Sønderborg Sommer Revy.

Revytraditionen kan mærkes på forestillingen. Den store styrke i revyerne er, at de kan være bidende og præcise og fatte sig i korthed. Men når et revynummer skal spændes ud over to timer, har vi brug for mere dramaturgi – det vil sige en historiefortælling, der optager os, og som ikke mindst er gennemtænkt.

Her fejler forestillingen. Historien savner en vinkel, og klimakset er baseret på et plothul. Den slags friheder kan man tage sig som revyforfatter, men som dramatiker skal der være mere styr på dramatikken.

I forestillingens programtekst kan vi læse: »”Viva Las Vegas” er en komisk sing-along-forestilling i to akter om at overvinde modgangen. Om troen, håbet og kærligheden.«

Mere ukonkret og klichéfyldt kan det vist ikke formuleres, og forestillingen må derfor hvile på sine komiske og musikalske kvaliteter.


Dramatiker: i samarbejde med Vase & Fuglsang | Iscenesættelse: | Medvirkende: , og | Kapelmester og musikalske arrangementer: | Scenografi: | Lysdesign: | Lyddesign: | Produceret af: Randers Egnsteater

Del dette indlæg