ANMELDELSE: Afdelingen for mindre planter, Svalegangen

En scenekunstnerisk diamant hæver sig op af “Afdelingen for mindre planter”, hvor beviser, at han mestrer iscenesætterens kunst.

★★★★★★

Det er svært at gå ind i teatersalen på  som anmelder med komplet åbenhed og uden forventninger, når man skal anmelde en forestilling, der af Reumert-komitéen blev nomineret i kategorien Årets Særpris 2014. Ikke desto mindre er det en nødvendighed som anmelder – også selvom man risikerer ved en hård kritik at proklamere over for den hele teaterbranche, at man ikke har forstået forestillingens ellers åbenlyse kvalitet.

Heldigvis er det ikke tilfældet med “Afdelingen for mindre planter”. Instruktøren har en særlig evne til at skabe skrøbelige billeder og porøse situationer i sine forestillinger. I denne såvel som i hans iscenesættelse sidste år i forestilling “Som i himlen” (nomineret til Årets Forestilling 2015) bliver karakterer, interaktioner, replikker og dramatikken fremdyrket og behandlet med en virtuositet, så teaterrummet omfavner publikum og skaber en helhed, som i momenter føles virkeligere end virkeligt. Han bryder realisme med absurdisme. Han lader skuespillerne maksimere sin teknik, for at give ekstra liv til den minimale dramatik. Han bryder konventionelle regler så umærkeligt, at afvigelserne bliver en puls i forestillingen nærmere end et brud.

Marie Mondrup og Stine Schröder Jensen Foto: Morten Fauerby

Vi ser på scenen tre skuespillere, som falder naturligt ind i det “Rønneske” univers, hvor det lillebitte bliver altoverskyggende, og hvor det altoverskyggende bliver forsvindende implicit i forestillingen. Vi ser , som med store mimiske kundskaber både morer og forfører os, og vi genkender vores egne svagheder i Marie Mondrups nuancerede, ekstroverte karakter. Forestillingens mandlige skuespiller, , portrætterer nænsomt normaliteten i sin af fortiden underkuede planteskoleejer.

Vi bevæger os konstant i en balance mellem det tilgængelige dramatik – hvor vi følger en klar handling med begyndelse, midte og slutning – og det uacceptabelt dårlige teater – hvor en kvinde i flyverdragt som en statue på et drejende podie udstilles med en plante i hånden. At placere sig lige dér er ikke kun forrygende teater – det er også en kunstart, som ikke mange iscenesættere mestrer. Derfor er “Afdelingen for mindre planter” en værdig Reumert-kandidat og et prægtigt scenekunststykke.

Forestillingen er produceret af >>TEATRET<< og , og den spiller på til den 6. november 2015 og tager herefter på danmarksturné frem til den 14. januar 2016.

Medvirkende: , og Tekst: , , og | Instruktør: | Scenografi: | Produceret af: >>TEATRET<< og