ANMELDELSE: Den som blinker er bange for døden, Teater Katapult

spiller i disse dage en skarp og udtryksfuld iscenesættelse af Knud Romers debutroman Den som blinker er bange for døden.

★★★★☆☆

Forestillingen har en slående simpelhed i sin iscenesættelse. Manuskriptet er sammensat af instruktøren  ud fra Knud Romers roman, og Minkowski har taget bogformatet med sig på scenen. Scenografien er slet og ret et hvidt lærred som bagtæppe, hvorpå der undervejs vises en række tegninger, der fungerer som bogillustrationer. Skuespillernes monotone oplæsning – nærmest opblæsning – af replikkerne forstærker ordenes strøm og Knud Romers markante skrivestil.

Rent dramatisk bringer forestillingen ikke noget nyt til verden. Bogen er skrevet. Historien er Knud Romers. Laurbærene er høstet. Men forestillingen giver litteraturlæsningen den ekstra dimension, som filmmediet ellers har eneret på, og samtidig bibeholder den lyrikken, sproget og nærværet, hvor filmmediet netop har sine begrænsninger. Samtidig giver den en fortolkning af som forfatter og som fortæller i historien.

De to skuespillere har evnen til at fastholde. Det er for sjældent værdsat, men her bør det anerkendes. Stort set uden brug af arme, ben eller synderlig bevægelse er publikum mere eller mindre naglet til sæderne igennem forestillingens 90 minutter. Spændende mimik er et lukket land i denne forestilling. Den monotone tale har rodfæste i skuespillernes monotone kropssprog. Det kedelige bruges som værktøj. Det bliver både tragisk og komisk på den måde!

Den polske instruktør har nogle succesfulde opsætninger i Tyskland og Schweiz på CV'et, og han har nu været tilknyttet  i sæson 2012/2013. Han bidrager med fornyelse til den danske teaterscene – en fornyelse, som den danske teaterbranche sukker efter, alt imens den opsætter endnu en Jeppe på Bjerget.

Hvis du kan lide Knud Romers skrivestil, skal du se den. Hvis du kan lide historiefortælling, skal du se den. Hvis du kan lide teater, der ikke er ligesom alt det andet, skal du se den.

Manuskript: Efter roman af | Medvirkende: og | Instruktør: | Scenografi og kostumer: | Produktion: med og