”Influencer influenza” – om livet i linsen

Unge influencere får popularitet, penge og lækre vareprøver – men hvad er prisen, når det eneste produkt, man har på hylderne, er sig selv?

★★★★☆☆

Når vi om 50 år ser tilbage på, hvad 2010'erne gjorde sig bemærket med, så vil de sociale mediers indtog nok stå øverst på listen. Sammen med dem kom også en ny måde at drive forretning på – et fag med stor prestige hos følgerne og stor kritik hos modstanderne: influencer marketing.

Begrebet dækker over markedsføring igennem såkaldte influenter. Helt almindelige mennesker gør sig populære på sociale medier og tjener derefter penge på at reklamere til deres følgeskarer for forskellige virksomheder. Det er tilsyneladende et liv med lækre mærkevarer og masser af penge. Men det eneste produkt, man har på hylderne i sin forretning, er sig selv.

behandler fænomenet i forestillingen ”Influencer influenza”. Vi møder den politiske influencer, der skaber opmærksomhed på klima og bæredygtighed. Og vi møder makeupbloggeren, der anbefaler eyelinere og neglelakker, og den unge fyr, der undersøger sin egen identitet under stærk indflydelse af sine følgere.

Og der er penge i det! De er alle tilknyttet et bureau, der lever af at skaffe gode reklameaftaler til de unge influencere. Men hvad sker der, når bureauet gerne vil have den politiske influencer i en pels, fordi hun dermed kan tjene 125.000 kr.? Er det nok at vide, at pels også er en slags naturmateriale? Hvordan vil følgerne reagere?

Spændende persongalleri

Forestillingen tager med simple og tidstypiske virkemidler fat om sagens kerne. Vi får hurtigt en oplevelse af, at disse unge mennesker går glade ind i jobbet – de kender konsekvenserne og er villige til at investere sig selv i det. Men hvad gør man, når man er udkørt? Kan man selv bestemme over sig selv, når man er blevet en butik? Og kan man bryde ud af mediemøllen igen, hvis man vil det?

og holdet har sammen skrevet en forestilling, der på underholdende vis gør os klogere på fænomenet – men det er uden at gøre influencerne til dumme tosser eller fremstille sociale medier som farlige. Samtidig er der tale om en virkelig underholdende komedie med et spændende persongalleri, som vi straks får sympati og interesse for.

Desværre er der perioder, hvor projektet synes at tabe tråden, og hvis ikke forestillingen i forvejen var så kort, burde enkelte scener tages ud. Men snart er de tilbage på sporet igen, og som helhed er forestillingen dramaturgisk velopbygget og særdeles interessant.

Slutningen skal ikke afsløres her – men budskabet bliver klart i de sidste minutter af forestillingen. ”Influencer influenza” kritiserer ingen, men sætter blot fokus på kameralinsen, der adskiller virkelighed og fiktion.


Manuskript: og holdet | Iscenesættelse: | Medvirkende: , , , og Scenografi og kostumer: Lysdesign: | Lyddesign: | Video:  og | Produceret af:

Del dette indlæg