ANMELDELSE: Ottetusinde, Svalegangen

Svalegangens publikum har været med til at udvikle forestillingen “Ottetusinde” via Facebook. En underholdende teaterforestilling af borgerne til borgerne.

4 af 6 stjerner

Nu spiller Borgerscenen på Aarhus Teater deres første forestilling, “Inde ved siden af“, som inkluderer borgerne i scenekunsten. Teatret Svalegangen gør det via Facebook, hvor borgerne i Aarhus har kunnet være med til at skabe karaktererne i forestillingen “Ottetusinde”. Vi møder ni karakterer, som man kunne støde på i Aarhus C. Ni karakterer med hver sin historie, som alle alligevel snørkler sig ind og ud af hinanden. For sådan er Aarhus. Vi vil gerne være ‘verdens mindste storby’, men vi har i virkeligheden ikke lyst til det ‘alle har nok i sig selv’, som den slags samfund som regel fører med sig.

Og forestillingen “Ottetusinde” rammer sin bys befolkning ret godt. Nogle af karaktererne er ikke andet end stereotyper; en socialrådgiver, en forsker, en andengenerationsindvandrer og så københavneren, der hader Aarhus. Trivielle historier og banaliteter for åben scene. Der kommer en sødlig duft af revy over konceptet, når vi møder disse stereotyper.

Nikolaj Mineka og Daniel Bevensee Foto: David Bering
Nikolaj Mineka og Daniel Bevensee
Foto: David Bering

Men så møder vi også skolelæreren, som er blevet forladt af sin kone og skal ud på datingmarkedet igen. Nu er han på en date på Fatter Eskild sammen med socialrådgiveren fra før. Hans mission er at være sig selv, men hvordan pokker er man nu det efter så mange års tosomhed? Det er en interessant vinkel. Også en vis dybde og en skøn barnlighed er der over kærlighedshistorien mellem de to unge mennesker, hvor den ene aldrig fik forladt sin depressive kæreste, og den anden i mellemtiden er konverteret til Islam.

Historierne er sammensat og dramatiseret af Brian Wind-Hansen, og det er endt ganske positivt. Karakterernes relationer er dejligt varierede, og forløbet fungerer. Hele sammenfletningen kulminerer i en slutscene, hvor de tre skuespillere har alle de ni karakterer med igen i samme scene, og det er rent dramatisk-logistisk ganske fascinerende. Desuden er replikudvekslingerne i sig selv enormt komiske, selvfølgelig båret af tre skuespillere med flair for komik.

Iscenesættelsen som helhed er temmelig forudsigelig. Scenografien er et lærred, hvorpå der blandt andet projiceres billeder fra bymidten. Derudover er der ni stole på en række. Hver stol repræsenterer en karakter, og hver karakter har sine enkelte kendetegn; eksempelvis gule støvler eller et tørklæde. Iscenesættelsen er ganske fin, men det har et skær af venstrehåndsarbejde.

En af forestillingens helt klare styrker er, at vi identificerer os gevaldigt med alle karaktererne og historierne. Ikke fordi de er skabt af borgerne, men fordi de er så larmende hverdagsagtige og ligetil. En anden styrke er skuespillerne, som skifter sikkert imellem de forskellige karakterer, og som leverer dem både sympatisk og komisk. Især Nikolaj Mineka rammer en vis karaktermæssig dybde i de ellers overfladiske stereotyper – selv i biroller som eksempelvis den gnavne buschauffør.

Forestillingen spiller på Teatret Gruppe 38, Mejlgade 55B, på grund af ombygning på Teatret Svalegangen. “Ottetusinde” er på plakaten ind til den 24. maj 2014.


Medvirkende: Nikolaj Mineka, Daniel Bevensee og Kristine Elmedal | Iscenesættelse: Per Smedegaard | Dramatiseret af: Brian Wind-Hansen

Hvad mener du? Skriv din kommentar her.